fbpx

Bygg kundelojalitet med lojalitetsprogrammer

Belønn dine beste kunder med lojalitetsprogrammer og kundeklubber

Lojalitetsprogrammer, også kalt kundeklubber, er et system som eksisterer for at lojale kunder skal motta en form for belønning og ønske å forbli en handlende kunde. Å skape kjøpslojalitet, gjentatte kjøp og jobbe med kundenes forpliktelse til din bedrift bør være en selvfølge i din markedsføringsstrategi. Men det kan også være lettere sagt enn gjort. Vi i Rule har både erfaring og kunnskap til å hjelpe våre kunder strategisk med å lage lojalitetsprogrammer og kundeklubber som passer deg og dine kunder.

Hva betyr et lojalitetsprogram?

Som selskap lager du lojalitetsprogrammer for å belønne dine mest lojale kunder og gi dem ekstra fordeler. Du bruker lojalitetsprogrammer som et verktøy men også som en strategi for å utvikle og forbedre forholdet til kundene dine, men fremfor alt for å beholde dem. Fordelene som kundene kan ta del i et lojalitetsprogram kan være i form av for eksempel kuponger, cashback og VIP-tilbud. Hovedmålet er at kundene du har jobbet hardt for å nå skal bli og generere høyest mulig livstidsverdi.

Lag lojalitetsprogrammer og kundeklubber i Rule

I Rule kan du enkelt lage lojalitetsprogrammer og kundeklubber, hvor kundene dine kan samle bonuspoeng basert på betingelsene du setter. Når kunden har nådd et visst antall poeng, kan de bytte disse poengene til for eksempel bonussjekker, som kan brukes til fremtidige kjøp. Dette er ikke bare en stor fordel for kunden, men også en velprøvd måte å øke både salg og kundetilfredshet på.

Å legge ut selve programmet i Rule er enkelt og kan gjøres helt på egen hånd i vår brukervennlige plattform. Du kan hele tiden utvikle og forbedre kundenes fordeler og holde styr på deres kontoer og statistikk fra din adminkonto. Motsatt kan kunden også holde styr på sin kundeklubbkonto og administrere data og se innsamlede bonuspoeng via sin medlemsside.

Oppnå 100 % kundelojalitet

Så hva skal til for å oppnå kundelojalitet? Er det nok å bare starte et lojalitetsprogram? Markedet i dag er preget av hard konkurranse i kombinasjon med kresne og bevisste kunder, noe som gjør det vanskelig å etablere seg sannsynligvis med kunder. Start med å definere hva du ønsker å oppnå med programmet og hvorfor. Bestem deretter hvordan du vil tiltrekke, belønne og beholde dine lojale kunder.

La deg inspirere av ulike belønningsmodeller og kom opp med en som du synes passer deg og dine kunder best. Til å begynne med må du sette opp en strategi som inkluderer alle de viktigste pilarene – innsikt, relevans og data. Strategien din må også inkludere det tekniske, som automatisering og personalisering. Alle disse funksjonene og innsiktene finner du i Rule .

Segmentering av kunder i Rule

I utgangspunktet må alle dine interaksjoner med kundene dine være personlige. Så mange som 44 % av kundene som har hatt en personlig tilpasset opplevelse kan tenke seg å bli gjenganger. De har også en 3 ganger bedre levetidsverdi. Målet er å få deres oppmerksomhet og bekreftelse, ved å gi dem relevant informasjon, anbefalinger og veiledning.

Ved å segmentere brukere kan du få en bedre forståelse av deres interesser, aktivitet og mer vellykket levere verdi som matcher deres behov. Ved hjelp av segmentering kan du enkelt identifisere dine toppkunder og gjøre investeringer for å beholde dem eller omvendt – investeringer for å engasjere kundene på nytt. Les mer om hvordan segmentering i Rule fungerer.

Automatiser for å øke lojalitet

De fleste bedrifter sliter med begrensninger rundt budsjett, tid og ressurser. I det lange løp er Marketing Automation er løsningen på alle hindringer, da den kan spare penger, tid og la deg bygge, bygge om og gjenbruke innhold basert på kundenes behov.

Gjennom løpende (automatisert) kommunikasjon, ikke bare umiddelbart etter et gjennomført kjøp, forstår kunden at du er «stø». Det skaper tillit mellom merkevaren og kunden, som igjen fører til lojalitet. Målet er å ta hensyn til behov og atferdsmønstre, slik at du kan skreddersy og automatisere kommunikasjon i henhold til ulike segmenters preferanser.

marketing automation

Eksempler på kundeprofilering for å lage vellykkede lojalitetsprogrammer kan være:

  • Kunder som har gjort gjentatte kjøp over et visst tidsintervall
  • Abonnenter eller kundeklubbmedlemmer som ikke har gjennomført et kjøp
  • Kunder eller abonnenter som har gjort x antall kjøp og har returnert x antall varer
  • Kunder som har handlet for en snittverdi som overstiger x antall kroner, uten å ha registrert gjenkjøp
  • Kunder som har vist engasjement for bestemte produkttyper, men som ikke har fullført et kjøp ennå
  • Kunder som gjorde kjøp rundt flere forskjellige interesseområder, viste aktivitet som klikk på bestemte utvalgte nyheter, men registrerte aldri et gjenkjøp.
  • Kunder og abonnenter som har gjort x antall kjøp uten retur i løpet av et visst tidsintervall, viser høy CTR på e-post og har deltatt i spørreundersøkelser og henvisningsprogrammer = en merkevareambassadør!

Eksempler på automatisering i lojalitetsprogrammer:

Personlig tilpassede og eksklusive produkttilbud kun for kunder i indre krets «Vi vet at du liker dette, du får dette gratis fordi vi liker deg så godt!»

Rabattkode for potensielle kunder «Så hyggelig at du har registrert deg som abonnent, her er din rabattkode!

Bursdagsautomatisering og bemerket jubileum «Det er et år siden du ble medlem av kundeklubben vår og vi verdsetter deg som medlem!».

Samle inn tilbakemeldinger og minn de som ikke har fullført undersøkelsen om å gjøre det.

Lojalitetsprogram med fokus på omnikanal

Den digitale verden i dag er veldig kompleks. Brukernes nettadferd og preferanser endres og utvikler seg raskt. Forbrukerne blir kontinuerlig oppdatert på siste nytt via blogger, sosiale medier og sammenligningssider. Potensielle kunder er ikke på samme sted, så du kan heller ikke be dem om å motta innhold fra deg på dine premisser.

Det er opp til deg å vise seg der de er. Husk å hele tiden lage konsistente budskap gjennom alle kanaler, uavhengig av kommunikasjonsstrategi. For å overgå kundens forventninger er det smart å vurdere dine integrasjonsmuligheter, i tillegg til den klassiske post- og nettsideinteraksjonen. På denne måten kan du lage vellykkede lojalitetsprogrammer.

Forleng og øk levetidsverdien til de mest lønnsomme kundene

Å ha forståelse for kundens langsiktige verdi er en viktig forutsetning for å skape vellykkede lojalitetsprogrammer. Customer Lifetime Value (CLV) er en formel for å beregne kundens langsiktige verdi – hvor mye en kunde er verdt over en viss tidsperiode. Det er viktig at du beregner CLV før du starter ditt lojalitetsprogram og planlegger utgifter.

CLV hjelper deg med å finne ut hvor lønnsomme dine kundeforhold kan være og hvor mye som kan brukes på lojalitetsprogrammer. Ulike kundesegmenter bidrar med ulike verdier, så det er viktig å forstå forbrukspotensialet til de ulike segmentene. Basert på en slik analyse kan du derfor identifisere kundens levetidsverdi, segmenter og ut fra det skreddersy tilbud.

Med et lojalitetsprogram i Rule har bedriften din muligheten til å:

  • Styrke merkevaren
  • Øk inntektene – lojale kunder er 6 ganger mer lønnsomme
  • Spar penger – dyrere å skaffe nye kunder enn å opprettholde lojale
  • Identifiser lønnsomme kunder

  • Direkte markedsføring basert på kundedata
  • Få bedre innsikt i hvilke handlinger og aktiviteter som har størst effekt
  • Gjør lojale kunder om til ambassadører
  • Beregn levetidsverdien til kundene

Hvorfor trenger jeg et lojalitetsprogram?

Uten et lojalitetsprogram går du glipp av tonnevis av salgsmuligheter hvis du ikke aktivt jobber for å nå og beholde lojale kunder. Rule tilbyr en komplett plattform med alle muligheter for å hjelpe deg med å strukturere og forbedre arbeidet ditt når det kommer til kundelojalitet og økt salg.

En stor del av å lage vellykkede lojalitetsprogrammer i Rule , er å forstå mulighetene som finnes når data brukes riktig. Rule kan godta ubegrensede datapunkter, og med vår siste filteroppdatering er det bare fantasien som setter grenser. Det er ingen grunn til å vente med å skape lange, lojale og lønnsomme kunderelasjoner – kom i gang i dag.

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .