fbpx

Segmentering for økt engasjement og vekst

Lever unikt skreddersydd markedsføring - Effektiv segmentering

Segmentering betyr å levere den digitale markedsføringen kundene dine fortjener: unikt skreddersydd og målrettet. Med Rule kan du segmentere markedsføringen din basert på hva kunden har kjøpt, hvilke produkter de har vist interesse for, hvor mye de har brukt og hvilken type markedsføring kunden faktisk ønsker. Gjennom vårt segmenteringsverktøy øker du kundeengasjement og digital vekst.

Segmentering fører til høyere åpningsrater og konvertering

Pleie kunderelasjoner

Pleie og bygge dypere kunderelasjoner ved å analysere data og atferdssegmentering. Å forstå kundene dine og hvilke likheter og forskjeller de har, gir deg muligheten til å tilpasse markedsføringen deretter. Fra et kundeperspektiv vil budskapene du leverer oppleves som mer genuine når du forstår kundens reelle behov og ønsker. Samtidig får du et bedre og mer nøyaktig resultat.

Smart markedsføring

Ved å utnytte verdifull innsikt og kundedata kan du ligge ett skritt foran konkurrentene dine og levere smart markedsføring gjennom hele kundereisen. Rule utviklede segmenteringsverktøy gir et solid grunnlag for en lønnsom markedsføringsstrategi, hvor du hele tiden kan møte dine kunders behov og levere rett budskap til rett tid.

Dynamisk kundesegmentering

Segmenter du oppretter i Rule oppdateres automatisk i sanntid – dette betyr at du ikke trenger å bruke tid på å vedlikeholde dem manuelt. En av hovedfordelene med Rules verktøy for segmentering er at det er både tids- og kostnadseffektivt, da prosessen foregår automatisk og tar seg av seg selv. I stedet får du muligheten til å bruke tid og ressurser på å optimalisere andre aspekter av strategien din.

Lag avanserte segmenter

Bygg avansert kundesegmentering bestående av flere segmenter i Rules brukervennlige verktøy. De fleksible filter- og segmenteringsfunksjonene lar deg effektivt sortere abonnentene dine, plassere dem i ulike profiler og dermed rette informasjon til det spesifikke kundesegmentet. Det har aldri vært enklere å levere en skreddersydd kundeopplevelse.

Uendelige segmenteringsmuligheter - Segmenteringskriterier

Bare fantasien din kan sette grenser for segmenteringsmulighetene i Rule . I vår plattform kan du segmentere på et uendelig antall datapunkter. Via smidige integrasjoner mellom systemene du allerede bruker i dag og Rule , sendes ønskede data direkte til din konto. Dataene kan deretter brukes som grunnlag for din segmentering og lar deg levere personlig kommunikasjon på alle stadier av kundereisen.

Eksempel på segmentering

1.

Kundesegmentering basert på atferd og preferanser

I Rules plattform kan du segmentere basert på kundeadferd og ordredata som tidligere kjøp. Målrette skreddersydd kommunikasjon og spesifikke tilbud til bestemte segmenter, basert på kundens demonstrerte interesseområder og preferanser. Med dette eksempelet på kundesegmentering kan du alltid sørge for å levere en sømløs opplevelse for kundene dine og overgå forventningene.

Segment basert på e-postengasjement

Utnytt e-postinnsikt for å gjøre lavt engasjement til høyt. Basert på informasjon om hvordan kundene dine tar handling på utsendelsene dine, kan du opprette spesielle e-postkampanjer for å vinne tilbake interessen eller øke den ytterligere. All statistikk fra utsendelsene dine samles i Rule og er tilgjengelige for deg å bruke for å optimalisere markedsføringsstrategien din.

2.
3.

Kartlegg kundereisen og tilpass markedsføringen deretter. Ved hjelp av Rules intelligente og brukervennlige plattform kan du som bruker lage serier av relevante e-poster som er automatisert og tilpasset de ulike fasene kundene er i. Vi tar vare på teknologien slik at du kan fokusere på strategi og salg.

Segment basert på demografi

Lag strategisk markedsføring basert på plassering, alder og andre demografiske data. Demografisk segmentering er spesielt nyttig hvis du selger produkter eller tjenester hvis markedsføring er forskjellig etter alder, land, klima eller befolkning. Vi kan med sikkerhet si at folk i ulike aldre er interessert i helt forskjellige ting og målet ditt er å levere markedsføring som er skreddersydd etter den spesifikke kundens ønsker.

4.
5.

Markedssegmentering basert på nettaktivitet

Gjennom utviklede integrasjoner mellom Rule og systemene du allerede bruker i dag, kan du segmentere basert på nettaktivitet. All relevant kundedata samles i én og samme plattform og kan deretter brukes som grunnlag for å levere personlig tilpasset kommunikasjon til dine kunder. Utforsk våre ferdige integrasjoner.

Segment basert på Marketing Automation-utløsere

Med vår Marketing Automation- programvare du effektiviserer arbeidet ditt og kan jevnt segmentere kommunikasjonen. Opprett nye automatiske og dynamiske segmenter basert på lenkeklikk. Ved å nå spesifikke kunder med skreddersydde budskap, til nøyaktig rett tid, via den beste kanalen, øker du ROI og konvertering på din digitale kommunikasjon.

6.
7.

Segment basert på kundens levetidsverdi

Lag kundesegmenter basert på data rundt gjennomsnittlig ordreverdi, gjennomsnittlig levetidsverdi og gjennomsnittlig besøksverdi. Livstidsverdi betyr å måle inntekten en kunde bidrar med til virksomheten din i løpet av den tiden de er en aktiv, betalende kunde hos deg. Prosessen starter med kundens første kjøp og avsluttes når de ikke lenger regnes som kunde hos deg.

Kundesegmenteringsmodell

Ulike modeller kan brukes for å nå ulike kundesegmenter. Et eksempel på en modell for kundesegmentering er RFM-modellen, som står for Recency, Frequency and Monetary Value. Denne spesielle modellen brukes oftest for å kunne rangere kundene basert på kjøpsdato, antall kjøp og den totale verdien av kjøpene i løpet av en viss tidsperiode. Basert på den analysen kan du enkelt vurdere dine ulike kundesegmenter og trekke konklusjoner om hvilket segment som er best å bruke tid og ressurser på. Med en RFM-analyse får du også en bedre forståelse av kundene og har derfor større sjanse til å personalisere innholdet ditt til rett tid, for rett kunde.

Tilpasset kommunikasjon med markedssegmentering

Når du bruker verktøy for segmentering får du ulike typer målgrupper og kundesegmenter. Ved hjelp av segmentmarkedsføring kan du, basert på kundens spesifikke adferd, interesser og preferanser, levere tilpasset og relevant kommunikasjon. Når du bruker segmentmarkedsføring garanterer du at rett kunde nås med riktig kommunikasjon og dermed bygges lojalitet og tillit.

FAQs

Segmentering innebærer å dele opp kundebasen din i mindre, definerte grupper eller segmenter, basert på vanlige egenskaper eller atferd. Disse egenskapene kan være demografiske, for eksempel alder, kjønn, geografisk plassering eller inntektsnivå, eller atferdsmessige, for eksempel kjøpshistorikk, interesser, preferanser eller atferd på nettstedet ditt. Ved å segmentere kundebasen din kan du lage mer relevante og tilpassede markedsføringskampanjer for hvert segment, noe som kan føre til høyere engasjement og bedre resultater.

Demografisk segmentering innebærer å segmentere markedet ditt basert på demografiske faktorer som alder, kjønn, inntekt, utdanning og familiestatus. Du kan for eksempel målrette markedsføringen mot et yngre publikum hvis du selger produkter som er mer relevante for den aldersgruppen, eller tilpasse markedsføringen til ulike inntektsnivåer.

Segmenter markedet basert på geografiske faktorer som geografisk plassering, land, region, by eller postnummer. Du kan for eksempel skreddersy markedsføringen din for ulike regioner eller byer basert på kulturelle, språklige eller geografiske forskjeller. Selger du for eksempel klær kan du tilpasse markedsføringen til ulike årstider eller klimasoner.

Psykografisk segmentering betyr at du segmenterer markedet ditt basert på kundenes livsstil, verdier, personlighet eller interesser. Du kan for eksempel lage segmenter basert på ulike livsstilsgrupper, for eksempel miljøbevisste kunder, helsebevisste kunder eller teknologientusiaster, og skreddersy markedsføringen din for å appellere til disse ulike segmentene.

Segmentering er viktig av flere grunner. For det første gir det deg en mulighet til å lage mer personlige og tilpassede kampanjer som er mer relevante for kundene dine. Når du sender meldinger som er skreddersydd for hvert segment, er det mer sannsynlig at de blir oppfattet som relevant informasjon, i stedet for generiske meldinger. Dette øker dermed interessen og responsen fra kundene dine.

For det andre kan segmentering hjelpe deg med å spare tid og ressurser ved å fokusere på de mest lønnsomme og interessante segmentene. Ved å identifisere segmentene som mest sannsynlig vil konvertere eller har størst potensial til å bli lojale kunder, kan du optimalisere markedsføringsbudsjettet og ressursene for å maksimere avkastningen på investeringen (ROI)

Slik segmenterer du i Rule

I vår kunnskapsbank har vi samlet alt du trenger å vite for enkelt å komme i gang med segmentering.

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .