
Hemmeligheten bak Hernö Gins treffsikre nyhetsbrev - en designreise i Rule

- Hvem er Hernö Gin?
Hernö Gin ble grunnlagt i 2011 i Dala utenfor Härnösand av Jon Hillgren, og er i dag verdens ledende og mest prisbelønte produsent av håndverksgin. De er stolte av å være Sveriges første destilleri som er helt dedikert til gin, med over 100 internasjonale utmerkelser. Med fokus på håndverk, åpenhet i alle ledd og høyeste kvalitet, ønsker Hernö Gin å gjøre premium gin til noe alle kan nyte hjemme. Med et lite, men lidenskapelig markedsføringsteam klarer de å skape en sammenhengende merkevarebygging i alt innhold, i nyhetsbrevet, i sosiale medier og på nettstedet.
- Hernö Gin Kundecase
En voksende merkevare med behov for bedre verktøy
Med en sterk merkevare og et engasjert publikum følte teamet hos Hernö Gin at den tidligere e-postplattformen de brukte, ikke lenger holdt mål. Mange viktige funksjoner manglet, noe som begrenset muligheten til å lage e-poster som gjenspeilte merkevaren. De manglet for eksempel muligheten til å lage automatiserte e-postflyter, redigeringsmulighetene var også begrenset, og det var vanskelig å jobbe med design og segmentering på en effektiv og smidig måte.
Etter hvert som interessen for å bygge sterkere relasjoner med sine gin-elskende kunder vokste, innså de at de trengte et mer fleksibelt verktøy. De så det store potensialet som ligger i e-postutsendelser for å øke engasjementet og mersalget, og var på utkikk etter en plattform som kunne få Hernö Gins merkevare til å skinne.




Vi er superfornøyde med Rule som plattform.  Jeg vil anbefale den på det varmeste til andre selskaper som ønsker å gjøre kommunikasjonen med målgruppen sin mer levende.
Emelie Kjærgaard, kommunikasjonssjef i Hernö Gin.


- Hernö Gin Kundecase
Jevnere plattform og mer kreativ frihet med Rule
Med Rule fikk Hernö Gin akkurat det de savnet: et verktøy som gjør det enkelt og smidig å lage stilrene, merkevarebaserte utsendelser, uten å måtte hoppe mellom flere verktøy. For å kunne bruke en base i alle utsendelser har de bygget sine egne maler i Rule, noe som både sparer tid og sikrer en konsekvent visuell stil. I tillegg begynte de å eksperimentere med segmentering og automatisering, noe som førte til at de fant en ny måte å jobbe med e-postene sine på.
Plutselig kunne de kommunisere med medlemmene sine basert på interesse, lokasjon og engasjementsnivå. De satte opp nye automatiserte onboarding-flyter som ønsket nye abonnenter velkommen, og integrasjonen Rule har med e-handelsplattformen Shopify åpner for at de snart vil kunne lansere ulike «glemt i kurven»-flyter.
«Det er veldig, veldig smidig. Vi slipper å jobbe i en masse forskjellige verktøy og kan gjøre alt direkte i Rule – det er veldig praktisk», sier Emelie.
Imponerende statistikk i tall
70%
økning i kundebasen på mindre enn seks måneder.
200%
høyere åpningsrater for nyhetsbrev sammenlignet med bransjegjennomsnittet.
650%
høyere klikkfrekvens for nyhetsbrev sammenlignet med bransjegjennomsnittet
- Hernö Gin Kundecase
Resultatet - et fellesskap som vokser med engasjement
Siden overgangen til Rule har Hernö Gin opplevd en imponerende vekst, og har økt kundebasen med nesten 70 % på mindre enn seks måneder. Men det handler om mer enn bare flere abonnenter. Åpningsraten er høy med et gjennomsnitt på over 65 %, frafallet er lavt, og engasjementet med et klikkgjennomsnitt på over 15 % er svært beundringsverdig.
«Jeg er stolt over at folk melder seg på – statistikken viser at innholdet er kvalitativt, gjennomtenkt og verdsatt , sier Emelie.
Teamet hos Hernö Gin er svært selektive med hva de sender ut til målgruppen sin. Nyhetsbrevene fungerer som en forlengelse av merkevaren. Målet er å inspirere, bygge relasjoner og drive mersalg. Hver utsendelse er visuelt gjennomtenkt, intuitiv og klikkvennlig. Ved å spore statistikk og klikkatferd ser de nøyaktig hva abonnentene setter mest pris på, og tilpasser innholdet deretter.
«Vi jobber hardt for å forstå hva som faktisk er verdifullt for abonnentene våre – ikke bare hva vi ønsker å pushe «, sier Emelie.


Suksessrike tips fra Hernö Gin
1.
Begynn alltid med en mal som føles stabil og kan fungere som et fundament. Men ikke bli sittende fast der, det viktige er å tilpasse og kontinuerlig utvikle malen.
2.
Våg å være personlig og morsom! Det kan du for eksempel gjøre ved å utfordre merkevaren din og sesongtilpasse de visuelle elementene. Så lenge du ikke går på akkord med kjernen i merkevaren din, kan det gjøre nyhetsbrevene dine mer relevante og engasjerende.
3.
Tenk på hvilken verdi innholdet ditt gir mottakeren. Ved å skape innhold som inspirerer og føles meningsfylt, styrker du relasjonen til mottakeren, og det er denne relasjonen som driver salget.



Ovenfor er ulike e-poster fra Hernö Gin.
