
Majblomman digitaliserer kommunikasjonen med Rule - resultatene overgår forventningene

- Hvem er Majblomman?
Majblomman er en ideell barnerettighetsorganisasjon som arbeider for å bekjempe barnefattigdom i Sverige. Den velkjente Majblomman er både et sterkt vårtegn og en viktig salgskanal som muliggjør dette arbeidet. Organisasjonen deler ut økonomisk støtte til barn i lavinntektsfamilier, påvirker politiske beslutninger og finansierer forskning. Pandemien var et vendepunkt som synliggjorde behovet for nye digitale løsninger. For å styrke arbeidet tok Majblomman et stort digitalt sprang – der Rule ble en viktig del. Gjennom Rules-plattformen klarte de å øke engasjementet, utvide rekkevidden og bidra til en innsamlingsrekord.
- Utfordring
Hva var utfordringen de sto overfor?
En av Majblomman store utfordringer var å komme seg etter nedgangen i det fysiske salget under pandemien, noe som ble en drivkraft bak satsingen på digitalisering. Samtidig ønsket organisasjonen å skape kontinuitet i innsamlingen hele året – ikke bare i høysesongen på våren – og etablere en løpende kommunikasjon med publikum for å sette fokus på barnefattigdommen i Sverige.
Majblomman hadde aldri jobbet med nyhetsbrev før, og sto overfor en stor digital transformasjon. Selv om organisasjonen allerede hadde en mengde verdifulle data, manglet den verktøy og rutiner for å bruke dem i digital kommunikasjon og innsamling.




- Løsning
Hva var løsningen for dem?
Som en del av sin digitale utviklingsreise valgte Majblomman å implementere Rule som kommunikasjonsplattform. Nyhetsbrev ble raskt en viktig kanal for å nå ut til både givere og frivillige. 45 % av nettgiverne sier at e-post er den kanalen som inspirerer dem mest til å donere igjen – noe som gjør nyhetsbrev til et av de mest effektive verktøyene for tilbakevendende donasjoner.
Med regelmessige utsendelser kunne Majblomman inspirere til gjentatte donasjoner, styrke forholdet til målgruppen og skape engasjement året rundt. Organisasjonen lanserte også et nytt digitalt produkt – Den digitale Majblomman – som supplerte det fysiske salget, nådde ut til nye målgrupper og bidro til å samle inn mer verdifulle brukerdata.
- Resultater
Hva ble resultatet?
Digitaliseringen og implementeringen av Rule har gitt imponerende resultater. 2024 ble et rekordår for Majblomman, noe som delvis kan forklares med de digitale initiativene som ble gjennomført – der Rule var ett av flere viktige verktøy. Nyhetsbrevene har hatt åpnings- og klikkrater godt over bransjegjennomsnittet, noe som viser at kommunikasjonen treffer og engasjerer. Den økte digitale tilstedeværelsen har også ført til et sterkere engasjement blant de frivillige, noe som har styrket organisasjonens arbeid ytterligere.
Majblommans digitale utvikling gjør det mulig å nå ut til flere og bygge en mer bærekraftig innsamlingsvirksomhet over tid, og hele året. Men i bunn og grunn er det det felles engasjementet – fra barn, frivillige og givere – som bærer arbeidet fremover og gjør at Majblomman kan fortsette å sette barnefattigdom i Sverige på dagsordenen.


Imponerende statistikk i tall:
275%
høyere åpningsrater for nyhetsbrev sammenlignet med bransjegjennomsnittet.
385%
høyere klikkfrekvens for nyhetsbrev sammenlignet med bransjegjennomsnittet
4000+
frivillige nås kontinuerlig med relevant informasjon.
250 000+
givere nås gjennom hele året med målrettet kommunikasjon.