fbpx

Kom i gang med datadrevet markedsføring

Plattform for datadrevet markedsføring og kommunikasjon

Bruk viktig kundedata for å forbedre resultatene av markedsføringstiltakene dine. Med Rules plattform for datadrevet markedsføring og kommunikasjon kan du levere skreddersydde tilbud.

Hva er datadrevet markedsføring og kommunikasjon?

For å oppsummere et ganske komplisert emne, kan du si at datadrevet markedsføring handler om å gjøre oversikt over hva du vet om personen eller personene du retter en melding til. Budskapet får et innhold og et design som du vet fungerer ut fra de dataene du har tilgjengelig. Tidligere handlet markedsføring mer om art directors og deres ideer og mindre om først å lytte til målgruppen og velge en appell basert på dem. Du hadde rett og slett ikke så mye data som i dag.

Marked direkte til riktig målgruppe med datadrevet salg

Gjennom verktøyene for digital kommunikasjon du får tilgang til som kunde hos Rule , kan du bruke datadrevet markedsføring til å jobbe med digital kommunikasjon med en helt annen presisjon enn tidligere. Ideelt sett vil meldingen din nå de som er interessert i den først. Det er en enorm forskjell å for eksempel tapetsere det offentlige rom med reklame slik at de som er interessert ikke går glipp av det.

Bedrifter som blir gode på datadrevet markedsføring får et skikkelig forsprang og kan ofte tune hele virksomheten basert på dataene som samles inn kontinuerlig. Datadrevet salg gjør det lettere for selskapets selgere å komme til en positiv konklusjon fordi de vet mer om kundene. At virksomheter skal være datadrevne handler ikke bare om markedsføring og salg, men vi ser også at datadrevet organisering, hvor strategiske beslutninger tas basert på pålitelige data, er en modell som stadig flere tar i bruk.

Eksempler på datadrevet markedsføring

  • Personlig tilpassede Marketing Automation -utsendelser
  • Kampanjer på de sosiale plattformene hvor bedriftens kunder er aktive og mottakelige for markedsføring
  • Strategiske SMS kampanjer
  • Bannere og annet innhold på en nettside som er tilpasset basert på informasjon samlet inn om besøkende via informasjonskapsler
  • Personlige tilbud basert på kundedata
  • Personlig tilpasset innhold i nyhetsbrev

Datadrevet analyse er basert på fakta

Datadrevet analyse og datadrevet utvikling handler mindre om abstrakt resonnement og om å utvikle hypoteser og antakelser. Datadrevet analyse er i stedet basert på data, eller fakta om du foretrekker det. Utfordringen er å vurdere hvilken informasjon som skal ligge til grunn for virksomheten og hvordan man kan samle inn data i tilstrekkelig mengde.

Identifiser fremtidige kunder med datadrevet analyse

Datadrevet analyse kan handle om å identifisere fremtidige kunder og deretter målrette markedsføringskampanjer spesifikt mot dem. Ofte tar man utgangspunkt i data man selv har tilgang til gjennom virksomheten sin, men datadrevet analyse kan også baseres på data eller tjenester man kjøper. Dette kan for eksempel gjelde hvor i kundereisen en person befinner seg. Det er rett og slett mer analyse og mindre magefølelse! For å kunne gjøre riktige analyser basert på store datamengder, noe som kan være tilfelle, kreves det spesielle hjelpemidler. Google Analytics er et eksempel på et verktøy som mange bruker.

Når det gjelder datadrevet markedsføring, kan du teste et materiale og justere det i sanntid fordi du kan se direkte hvordan det mottas. Hvor mange klikk og hvor stor konvertering en annonse i en bestemt kanal fører til er eksempler på lett tilgjengelig data som kan utgjøre en stor forskjell. Når det gjelder tradisjonell markedsføring kreves det ofte store ressurser dersom man ønsker å endre en kampanje etter lanseringsdatoen. En av fordelene med datadrevet markedsføring i digitale medier er at den er mye mer fleksibel. Markedsføring og kommunikasjon kan ofte holdes oppdatert dersom en bedrift har tilgang til digitale kommunikasjonsverktøy som de vi i Rule leverer via vår plattform.

Spar penger med datadrevet markedsføring

Datadrevet markedsføring er kostnadseffektiv fordi det ikke handler om å treffe blindt. I stedet satses det nettopp der de har størst gjennomslag innenfor de målgruppene man ønsker å fokusere på for øyeblikket. Bannere og annen annonsering som ikke øker trafikken kan fjernes umiddelbart og mer ressurser kan i stedet settes inn på kanaler som genererer besøk som fører til konvertering.

Bedrifter som driver mye med datadrevet markedsføring gjør det ofte organisk fremfor i form av definerte prosjekter. Det handler om hele tiden, basert på data, å tilpasse budskapet ditt slik at flere forstår, liker og nås av det. Selv om du har et fast budsjett for markedsføring, kan det settes gjennom datadrevet analyse hvor du får mest mulig avkastning på investeringen. Det er lett å bremse visse deler og skru opp andre basert på hva dataene forteller deg.

Hva er datakilder og hvordan kan du dra nytte av dem

Dataene vi snakker om her kan samles inn fra mange forskjellige kilder og være av forskjellige typer. Bedrifter har alltid samlet informasjon om kunder og samarbeidspartnere i registre og filer. Digitaliseringen har gjort at betydelig mer og bedre strukturert informasjon kan være tilgjengelig om stort sett et hvilket som helst antall kunder og samarbeidspartnere.

Når det gjelder bedrifter som har en digital tjeneste og forretningsmodell, produseres det hele tiden data som kan skape verdier i virksomheten. Her er noen datakilder som gir informasjon som danner grunnlaget for datadrevet markedsføring:

Innhenting av data fra kilder som gir et relevant grunnlag er viktig, men du har også mye å tjene på å integrere dine viktigste datakilder slik at du får tilgang til all informasjon fra én og samme plattform. Dette selv om du bruker helt andre datakilder. Rule er en digital kommunikasjons- og markedsføringsplattform som gir deg tilgang til integrerte datakilder. På denne måten kan du ta en helhetlig tilnærming og jobbe raskere med datadrevet markedsføring.

Er datadrevet markedsføring bare en trend?

Det er unektelig slik at data er det nye buzzwordet innen markedsføring. Det kan være noen selskaper som har en overtro om en bestemt type informasjon de får tilgang til gjennom et bestemt verktøy. Å bruke data på riktig måte er ikke lett, men det krever en ny type kompetanse eller verktøy som er skreddersydd ut fra egen virksomhet. Ofte er de overraskende enkle å bruke når du kommer forbi den første terskelen.

Datadrevet markedsføring er altså ikke per definisjon en måte å effektivisere markedsføring og kommunikasjon på. Men det er et kraftig verktøy som, brukt riktig, kan tegne spillefeltet på nytt. Å kunne forstå kundenes behov og tilpasse kommunikasjonen ut ifra det er en suksessoppskrift som alle bedrifter med digital tilstedeværelse vil bruke i fremtiden.

Det er viktig å være på rett nivå

Den eneste «faren» er når forbrukere bruker tjenester som betyr at de ikke etterlater mer data enn høyst nødvendig. Dette kan for eksempel gjøres ved å bruke annonseblokkering når datadrevet markedsføring begynner å føles for nært eller irrelevant. Alle som bruker datadrevet markedsføring har et ansvar der. Metoden skal skape verdier for både bedrifter og deres kunder.

Selskaper som Spotify og Amazon har vist at dette er fullt mulig og har blitt markedsledere i stor grad på grunn av deres dyktighet i å bruke kundedata for å forbedre kundeopplevelsen. Vær oppmerksom på at det finnes verktøy som samler inn data fra anonyme besøk og at det ikke alltid er nødvendig å vite hvem som gjorde hva for å øke sjansene for å gjøre inntrykk på målgruppen med datadrevet kommunikasjon.

Å begynne å jobbe med datakilder er litt som å plutselig få tilgang til ekstra sanser. Det kan være overveldende og vanskelig å navigere i all informasjon fra en mengde nye kilder. Men ingen kan si at det er negativt at muligheten for innsikt basert på kundedata er større enn noen gang.

Strømlinjeform ved hjelp av datadrevet kommunikasjon

Datadrevet markedsføring er en spesifikk type datadrevet kommunikasjon. Kommunikasjon kan selvsagt være datadrevet selv om det ikke handler om markedsføring av et produkt eller en tjeneste. Myndigheter og organisasjoner som har som formål å informere allmennheten om å jobbe datadrevet. Bedrifter kan også bruke datadrevet kommunikasjon for å effektivisere arbeidsplassen.

nyhetsbrev

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .