fbpx

iOS 17 og dens implikasjoner for e-postmarkedsføring

Apple har annonsert at de vil gi ut betydelige oppdateringer som vil inkludere flere sikkerhets- og personvernoppdateringer som er viktige for markedsførere å vite. Disse gjelder iOS 17, IpadOS 17 og macOS Sonoma-oppdateringer som vil påvirke koblingssporing og skal etter planen slippes i høst. I dette innlegget vil vi gå nærmere inn på hva disse oppdateringene er og hva de betyr. Bli med!

Hva er en kobling og hvordan er den bygget opp?

En lenke er en klikkbar URL som tar deg fra ett sted til et annet på Internett. Lenker er grunnlaget for nettnavigasjon og brukes overalt fra sosiale medier til e-postmeldinger. De består av to hoveddeler: URL-en (Uniform Resource Locator) og noen ganger parametere .

URL-en er den faktiske adressen til nettstedet eller siden som koblingen fører til. For eksempel, i lenken «https://www.example.com/blogg» er «https://www.example.com» URL-en og «/blog » er den spesifikke plasseringen på nettstedet.

Hva er URL-parametere?

URL-parametere er ekstra informasjon som legges til en URL for å spore og analysere besøkendes kilder og atferd. De brukes ofte i markedsføring for å forstå hvor trafikken kommer fra og hvordan den besøkende samhandler med et nettsted. For eksempel bruker Rule noe som kalles UTM-parametere.

UTM-parametrene som brukes i Rule er:

  • utm_source: Viser hvor koblingen kommer fra, for eksempel en annonsekampanje eller en bestemt plattform.
  • utm_medium: Indikerer hvilken type lenke det er, for eksempel e-post, sosiale medier eller CPC-annonser (kostnad per klikk).
  • utm_campaign: Identifiserer den spesifikke markedsføringskampanjen koblingen er en del av.
http

Endringer med iOS 17 Link Tracking:

Med iOS 17 har Apple tatt skritt for å øke brukernes personvern og begrense overdreven sporing. Dette for at brukeren skal ha mer kontroll over hvilke data som spores av dem og slik at bedrifter ikke kan få tilgang til data som de ikke har gitt samtykke til. De har introdusert en ny funksjon som begrenser informasjonen som kan spores fra klikk på lenker. Dette gjelder enkelte nettadresser som inneholder personlige parametere.

Eksempler på hvordan koblinger endres:

Forrige lenke:
https://www.exempel.com/blog?utm_source=newsletter&utm_medium=rule&utm_campaign=summer_sale &personal_identified_id=xyz123

Ny kobling med iOS 17:
https://www.exempel.com/blog?utm_source=newsletter&utm_medium=rule&utm_campaign=summer_sale

Som du kan se, har den personlige parameteren forsvunnet fra den nye lenken. Dette er for å forhindre at brukere blir sporet på tvers av forskjellige nettsteder/sider. UTM-parameterne som ikke kan knyttes til en person består imidlertid.

Innvirkning på markedsføring og e-postmarkedsføring:

Om du som selskap vil bli berørt av dette avhenger mye av hvilken plattform du bruker. Denne endringen påvirker ikke kunder i Rule på noen måte, da vi ikke bruker gjeldende parametere . Men fra det vi vet i dag, vil det påvirke markedsførere som bruker Mailchimp til e-postmarkedsføring .

For Mailchimp-brukere vil det være vanskeligere å spore nøyaktig hvor trafikken kommer fra og hvordan ulike kampanjer presterer. Og muligheten for å koble et nettstedsbesøk til en kundeprofil vil bli påvirket i høyeste grad. Ikke optimalt, ikke sant.. Er du bekymret for hvordan denne endringen vil påvirke deg? Da har vi løsningen her: Bli kunde hos Rule !

Også parametere fra Mailerlite (ml_subscriber), Google (gclid) og Adobe Marketo sporingsparametere (mkt_tok) påvirkes og forventes å bli fjernet av Apple. Hvis du vil lese hele listen over parametere som er berørt, kan du gjøre det her!

Denne metoden er utviklet for brukersikkerhet og for å gi brukerne større eierskap til informasjonen deres, men det er fortsatt måter for markedsførere å få tilgang til nødvendig og relevant data (på brukerens premisser). Dette gjennom førstepartsdata!

privacy apple

Førstepartsdata og nullpartsdata blir stadig viktigere:

På grunn av iOS 17s koblingssporingsendringer, blir innsamlingen av førstepartsdata enda viktigere for markedsførere og bedrifter. Førstepartsdata og nullpartsdata er informasjon som samles inn direkte fra dine egne kunder og brukere, og gir en mer pålitelig og dypere innsikt i deres atferd og preferanser. Ved å samle inn førstepartsdata har du også en kvittering på at kunden har gitt deg samtykke til å administrere og følge deres oppførsel og preferanser, slik at du har rett til å eie disse dataene. Med begrenset tilgang til visse sporingsfunksjoner er det nå på tide å fokusere mer på å bygge sterke relasjoner med målgruppen din og skape verdifullt innhold som engasjerer og konverterer.

Den enkleste måten for deg å samle inn førstepartsdata er gjennom tilbud eller konkurranser, hvor kunden må registrere seg og godta dine vilkår og betingelser for å delta. Og selvfølgelig er det her Rule kommer inn i bildet. En gang til!

Ved å samle inn førstepartsdata lar Rule deg:

  • Lag skreddersydde opplevelser: Når du forstår kundenes atferd og interesser, kan du skape mer relevante og personlig tilpassede opplevelser, som igjen kan øke konverteringer og lojalitet.
  • Bygg langsiktige relasjoner: Kommuniser regelmessig og relevant med målgruppen din for å bygge en sterkere og mer lojal kundebase.
  • Minimer virkningen av koblingssporingsbegrensninger: Ved å ha en overflod av førstepartsdata kan du kompensere for noe tapt sporingsinformasjon og fortsette å ta informerte beslutninger.

Innsamling av førstepartsdata kan også oppnås ved å:

  • Nyansert e-postmarkedsføring: Send relevant og verdifullt innhold via e-post og oppmuntre kunder til å samhandle med merkevaren din og samle verdifull data direkte fra dem. Du kan gjøre dette enkelt med vårt smarte e-postmarkedsføringsverktøy, segmentering og markedsføringsautomatisering.
  • Kundeundersøkelser: Ved å gjennomføre regelmessige kundeundersøkelser kan du få dyp innsikt i deres preferanser, smak og behov.
  • Nettstedsanalyse: Bruk verktøy som Google Analytics for å spore brukeratferd og få innsikt i hva som engasjerer og konverterer. Med Regler tilknytning til Med Google analytics kan du enkelt se og overvåke hvordan kommunikasjonen din fungerer.

Rule er det åpenbare valget

Avslutningsvis blir innsamlingen av førstepartsdata en hjørnestein for å navigere i det nye sporingsmiljøet som iOS 17 har introdusert. Vi forbeholder oss imidlertid retten til endringer som kan skje når Apple kommer i gang med sin nye koblingssporing, men å dømme etter det vi vet i dag, er det på tide at du revurderer måten du samler inn data på, og sørg for at du eier dataene dine og fremfor alt gjennomgå hvilken kommunikasjonsplattform du bruker.

Reisen begynner med Rule , bestill en demo i dag!

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
Martech

Forståelse av martech og dens rolle i fremtidens markedsføring: et dypdykk

I Rule ser vi hver dag hvordan den digitale verden endrer og utvikler seg. Et begrep som ofte dukker opp i disse diskusjonene, er «martech». ...
Read More
alla hjärtansdag

Markedsføringstips for Valentinsdagen

Nå er det på tide å brette opp ermene for neste (store) lille ferie – og det er ikke hvilken som helst ferie, men den ...
Read More
nya statistiksidan

Mestr analysen din på en enkel måte – Ny statistikk- og analyseside

I vår dynamiske verden av digital kommunikasjon er det avgjørende å ligge i forkant når det gjelder å forstå kundene dine. Hvordan gjør du det? ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .