fbpx

«Jack Daniels-saken» og hvorfor e-post fortsatt slår sosiale medier

Jack Daniel’s er whiskyen fra USA som så mange liker. Merket distribueres av The Brown-Forman Corporation og hadde over 5 millioner likerklikk på Facebook-siden. I år annonserte imidlertid sosiale medier-giganten Facebook slutt på å nå medlemmer uten å betale. Etter lenge å ha bedt bedrifter om å være på siden, har Facebook sakte begynt å begrense hvor mange av innleggene som faktisk når medlemmene. I dag når bedrifter rundt 6 % av medlemmene sine når de legger ut innhold på Facebook.

Jack Daniel’s ser imidlertid på dette som en «wake up call». Facebook har mer eller mindre bare minnet selskapet på hvor viktig det er med egne kanaler som nettside, nyhetsbrev og CRM-system. I stedet for å bare legge ut innhold via Facebook som før, har selskapet nå begynt å innse hvor viktig det er å faktisk fiske der fisken er.

Dette er selvsagt interessant for alle bedrifter og ikke bare Jack Daniels. Facebook har egne interessenter og tjener penger gjennom blant annet betalte annonser. I dag får bedrifter tilbud om å promotere innleggene sine slik at de når en større brukerbase, men dette koster bedriftene en krone.

Facebook en plattform med egne interesser

Til tross for den raske spredningen av sosiale medier, mener 67 prosent av markedsførere over hele verden at e-post er den beste kanalen for digital markedsføring. E-post er et mye større medium, det er transaksjonsbasert, gir større respons og fremfor alt forventer mottakerne nyhetsbrev fra bedrifter. Tidligere har det vært enklest å legge ut nyheter og tilbud på Facebook. Men til syvende og sist spiller Facebook etter sine egne regler ettersom det har sine egne aksjonærer å bry seg om. Det er derfor viktigere nå enn noen gang å skifte fokus og begynne å tenke på om levetiden for å nå ut via Facebook-plattformen faktisk er utløpt.

Hvordan kan jeg gjøre en bedre jobb?

Spørsmålet du nå bør stille deg selv er: Hvor mange forbrukere har du i databasene dine? Å jobbe med nyhetsbrev og innhold på egen nettside blir bare viktigere! Facebook er fortsatt en effektiv plattform for å samle inn e-postadresser, så sørg for at følgerne dine enkelt kan registrere seg for nyhetsbrevet ditt på Facebook-siden din – men ikke glem at dine egne kanaler er de viktigste, du eier dem. Når det gjelder Jack Daniel’s, var Facebooks restriksjoner på organisk rekkevidde en vekker, Jason Loehr som er ansvarlig for digitale medier hos Brown-Forman, som distribuerer Jack Daniel’s, sier:

Det Facebook til slutt har sagt er: husker du nettsidene dine – hvor viktige er de?

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
RCS meddelanden

RCS-melding – Alt du trenger å vite

Ryktene sier at Apple snart vil lansere støtte for RCS (Rich Communication Services) i sin nye iOS-oppdatering, noe som vil innebære en betydelig utvikling innen ...
Read More
kundresan

Hva er kundereisen?

Kundereisen er den prosessen en kunde går gjennom fra første kontakt med en bedrift eller et produkt til de blir en lojal kunde. Det er ...
Read More
segment

Effektiv kundesegmentering – hvordan du definerer kundesegmentet ditt

I dag er kundesegmentering et uunnværlig verktøy for bedrifter som ønsker å optimalisere markedsføringsstrategiene sine og forbedre kundeopplevelsen. Ved å forstå og analysere ulike kundesegmenter ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .