fbpx

Skjerp nåværende kanaler i påvente av paradigmeskiftet

I dag tar mange av oss digitale kanaler for gitt. Som normalt. Men det har ikke alltid vært slik. Ikke veldig lenge egentlig. Det kan føles litt skummelt (forandringshastigheten er utrolig høy), men fremfor alt spennende. Hva blir den neste kanalen å spre meldinger gjennom? Er vi nå inne i et paradigmeskifte?

"Den nye funksjonen SMS "

Det har vært mye snakk om smarthøyttalere de siste årene. Og mest av alt har det blitt spredt videoer der disse nye produktene og tjenestene har gjort feil og sagt morsomme ting. Er dette området som tar oss inn i et nytt kommunikasjonsmiljø?

Et tilbakeblikk: Jeg kjøpte min første mobiltelefon i 1995. Ja, det var på slutten av forrige årtusen. Et fast månedlig abonnement. Seks kroner i minuttet å ringe innenfor Sverige.

Og så var det en funksjon som het SMS . Hadde ingen anelse om hva det var, men tilsynelatende ville det være mulig å bruke telefonens taster til å klikke bokstaver, som skapte ord. Ord som kan sendes til andre mobiltelefoneiere.

En helt vanlig biltelefon

Problemet, i 1995, var at ikke mange i en tenårings bekjentskapskrets brukte mobiltelefoner. De fleste var fornøyd med gamle bakelittvarianter som ble festet til en snor i elevgangen eller i foreldrehjemmet.

Sommeren nærmet seg og jeg skulle jobbe noen uker under friidretts-VM i Gøteborg. Naz! Men sommeren ble lang og samtidig som den sporty feriejobben dukket opp, fikk jeg sjansen til noe annet interessant.

En eksporterende industribedrift i det dypeste Småland trengte å få gjort en markedsrapport. Gjerne på akademisk nivå. Og oppdraget innebar en rundtur i Europa for å møte kunder og konkurrenter.

Fikk telefonnummeret til selskapets administrerende direktør og prøvde å nå ham. Hele tiden det samme: «Nei, han er dessverre ikke på kontoret, men kom tilbake i morgen…». Etter noen dager med ringing nevnte den hyggelige resepsjonisten at jeg kanskje skulle prøve å ringe konsernsjefens «BILTELEFOON». (Vel, dette var i en tid da mobiltelefoner fortsatt ble kalt biltelefoner, siden det i utgangspunktet var nødvendig med en bil for å ta med senderstasjonen). Jeg fikk mobilnummeret hans og testet der.

Signalene gikk igjennom. Men ikke noe svar. Helt til han plutselig en dag svarte og vi snakket gjennom oppgaven. Samtalen endte med at han spurte hvilken dag jeg kunne komme innom kontoret i Småland for å gå nærmere gjennom vårt kommende samarbeid. Jeg lovet å komme tilbake til deg med en date.

Slett SMS !

Prøvde noen dager senere å ringe igjen. Men samme show: ikke noe svar. Og så tenkte jeg på den » SMS greien». Siden både meg selv og min fremtidige sjef hadde moderne telefoner ville det være hensiktsmessig å bruke denne nye moderne funksjonen!?

Klarte å finne ut hvordan du tastet inn en melding og kom ut:

«Hallo! Jeg kan komme til deg 14. april etter lunsj. Ser deg da! Hilsen Fredrik».

Det tok en halvtime. Så ringte telefonen. Og jeg svarte. Noen knurret i den andre enden:

«HVA HAR DU GJORT? JEG SITTER I MØTE OG SKAL BRUKE TELEFONEN – MEN DET STÅR ‘FRA FREDRIK’ OVER HELE SKJERMENE!!!!»

Min fremtidige sjef var ikke så glad. Jeg så det internasjonale sommerprosjektet mitt luske avgårde i periferien.

«Hrmpfh…» sa jeg. «Det er en SMS og du kan lese meldingen jeg sendte av…». Jeg hadde ikke tid til å si mer fordi sjefen fortsatt var i et digitalt delirium.

«FJERN TEKSTEN SOM ER PÅ HELE SKJERMENE MIN» gjentok han kraftig.

Jeg svarte stille:

«Bare klikk bort den der det står SLETT».

Min potensielle klient la på telefonen og kom tilbake til styremøtet sitt.

Fortsett å skjerpe e-poster og SMS

Kanskje er vi i et paradigmeskifte igjen. Den kanskje nye kanalen som vi snart må mestre – for å nå våre viktigste mottakere – er smarthøyttalere og digitale stemmeassistenter. Kanskje denne kanalen blir viktig neste år – eller ikke før i 2028.

Inntil da: Hva med å gjøre e-postene dine tilgjengelige for funksjonshemmede brukere? Og bruker du allerede mangfoldig innhold for å skape mer inkluderende opplevelser for alle? Hva med å fokusere på grunnleggende ting som riktig segmentering eller å levere rett budskap til rett tid? Det er fortsatt mye å jobbe med for at dine utsendelser via e-post og SMS skal nå et høyere nivå av perfeksjon.

Og vi i Rule hjelper selvsagt gjerne til!

PROLOG : Ja, det var en sommer på veien i noen uker i Europa. Møter med kundene til industribedriften Småland ga en rapport som tok selskapet inn i en lys fremtid. Og etter at den sendte meldingen bleknet begynte den 55 år gamle sjefen å skryte foran vennene og kollegene på hans alder ved å sende SMS mens de forklarer effektiviteten til den nye teknologien. Dette kan også føre til et paradigmeskifte.

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
concent mode v2

Forstå Googles samtykkemodus v2 og førstepartsdata for fagpersoner

Velkommen til et dypdykk i Googles samtykkemodus versjon 2 (v2) og forholdet til førstepartsdata – et viktig aspekt for oss som jobber med datainnsamling og ...
Read More
omnireach

Rule åpner flere kommunikasjonskanaler for deg

Hos Rule er vi alltid på utkikk etter nye måter å forbedre og utvide tjenestene vi tilbyr på plattformen vår. Derfor er vi stolte over ...
Read More

IMPORTANT: Delivery capability restored!

We would like to inform you that the delivery capability has been restored and is now functioning as usual. We apologize for any inconvenience this ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .