Øk salget med utsendelser fra Cart Abandonment
Mer enn 70 % av alle nettbaserte handlekurver blir forlatt. Med andre ord forlater 67 av 100 potensielle kunder nettbutikken uten å fullføre kjøpet. Det er mange mulige årsaker til at en handlekurv blir forlatt – følelsesmessig, praktisk eller endelig kjøp. Men én ting er sikkert: forlatte handlekurver må følges opp ved hjelp av Marketing Automation og Cart Abandonment-e-post.
Hva er e-post om handlekurv?
Cart Abandonment – eller forlatt vogn på svensk – er et begrep knyttet til e-handel. Det refererer til når en kunde har produkter eller tjenester i sin virtuelle handlekurv, men ikke fullfører selve kjøpet. Målet til alle e-handlere er selvfølgelig at hver kunde skal gjennomføre kjøpet. Med våre funksjoner i Rule kan du fange opp en forlatt handlekurv og dermed øke stengefrekvensen.
Marketing Automation er den beste måten å nå kunden via, samtidig som kunden har både besøket og produktet friskt i minnet. Å ha en klar strategi for å fange en forlatt handlekurv etterlatt av en kunde er en viktig del av salgsstrategien din. Ved å inkludere e-post om handlekurv i Marketing Automation-strategien din, konverterer du forlatte vogner og øker salget.
Eksempel på e-post om handlekurv:
Minn om produktet
Bare påminn forbrukeren om at varen de så på fortsatt er på lager. Legg ved bilder og pris så det er tydelig at forbrukeren fortsatt kan kjøpe varen. Minn kunden på det forlatte produktet, det er ganske mulig at kunden bare trenger litt tid på å bestemme seg for kjøpet.
Tilby en rabatt
Mange forbrukere forventer ikke overraskende markeringer eller fraktkostnader når de handler på nettet. Derfor er hovedårsaken til at handlekurven forlates at forbrukeren føler at sluttsummen er for dyr. Et godt alternativ kan være å tilby forbrukeren en tidsbegrenset rabatt, for eksempel «gratis frakt».
Ring for stenging
Send en melding til kunden som forteller dem hva de gikk glipp av. Før opp produktene i handlekurven og send en tydelig lenke som tar kunden tilbake til nettbutikken. Sørg for at kunden ikke trenger å registrere seg på nytt, men kun må betale for å gjennomføre kjøpet. Gjør det så enkelt som mulig for kunden å gjenoppta bestillingen.
Fremme videre
Bruk innholdet i Cart Abandonment-e-posten for å markedsføre deg selv videre. En iøynefallende emnelinje, godt innhold og fremfor alt gode bilder er viktig. Cart Abandonment-e-post kan være en god kanal for ytterligere markedsføring, så dra nytte av den mens du fortsatt har kundens oppmerksomhet.
Reserver kundens varer
Oppmuntre kunden til å kjøpe ved å garantere at du reserverer varene i handlekurven i en viss periode. Hvis kunden er trygg på at varene er reservert, kan det oppmuntre dem til å gjennomføre kjøpet. Det er både betryggende for kunden å vite at varene fortsatt er der og at han har tid til å legge ting i handlekurven – samtidig som det legger litt tidspress.
Samle tilbakemeldinger med e-poster med spørreundersøkelser
Ønsker du å finne ut hvorfor kunden ikke gjennomfører kjøpet, kan det være viktig å spørre kunden direkte. Ved å legge ved en lenke til en rask spørreundersøkelse kan du få verdifull tilbakemelding fra kundene dine. På denne måten kan du også vise at du er forpliktet til å forstå kundeadferd og samtidig bygge tillit hos kunden.
Tilby kunden et høyt servicenivå ved å spørre om det var noen problemer i kjøpsprosessen eller om det er noe du kan hjelpe med. Med Cart Abandonment-kommunikasjon har du kundeopplevelsen i fokus. Legg ved kontaktinformasjonen din sammen med detaljer om den forlatte handlekurven som kunden etterlot seg.