fbpx

Del 3: E-postmarkedsføring og GDPR

Den nye General Data Protection Regulation (EU GDPR) har en direkte innvirkning på markedsføringsmetoder, inkludert e-postmarkedsføring. I våre tidligere innlegg om GDPR har vi tatt for oss punkter om hva som teller som personopplysninger og samlet hva som menes med samtykke. I dette innlegget får du svar på spørsmål som:

  • Hvordan påvirker GDPR e-postmarkedsføring og hvilke regler gjelder?
  • Hvordan håndterer jeg e-postmarkedsføring riktig under GDPR?
  • Kan jeg fortsatt sende e-postmarkedsføringskampanjer til mine gamle kontaktlister?
  • Hvordan bør jeg tenke på avregistrering?
  • Hvordan kan jeg profilere dataene mine under GDPR for å kunne sende personlig tilpassede og målrettede e-poster?

Hvordan påvirker GDPR e-postmarkedsføring?

Som vi nevnte i tidligere innlegg, betyr e-postmarkedsføring under GDPR i hovedsak at du som e-postmarkedsfører må innhente spesifikt og informert samtykke (artikkel 32).

Når det gjelder virkningen av EUs GDPR på B2B og B2C, gjelder den nye europeiske forordningen for begge forretningsmetodene. Myke opt-in-tilnærminger er ikke tillatt. Vi anbefaler derfor at du bruker Double Opt-in for å overholde kravene i GDPR. Du kan lese mer om det her.

Slik administrerer du GDRR – SMS-utsendelser og nyhetsbrev

Selv om den europeiske reguleringen endrer markedsføringslandskapet, er det selvsagt fortsatt mulig å investere i e-postmarkedsføringen din. Det er bare å tenke på et par ting:

  • Be om informasjon om medlemslister og hvordan du skaffet dem.
  • Har du fulgt en dobbel opt-in før?
  • Holder du styr på hvor medlemmene kommer fra?

Dersom du ikke har fulgt en dobbel påmeldingsrutine før, betyr ikke dette nødvendigvis at du ikke kan kommunisere med disse adressene eller at du må innhente et nytt samtykke. Her er det noe som heter legitim interesse som spiller inn. En god ting å gjøre her er å informere alle medlemmene om deres rettigheter og selskapets datapolicy via en organisert utsendelse.

Se på dine kommende initiativer for å sikre overholdelse nå fremover. Alle nye initiativer bør ta hensyn til GDPR-overholdelse, slik at du ikke trenger å gå tilbake med tilbakevirkende kraft for å tilpasse prosessene dine.

Kan jeg fortsatt sende e-postmarkedsføringskampanjer til mine gamle kontaktlister?

Eventuelle tvetydige poster vil bety at man får ny og uttrykkelig tillatelse fra de utdaterte kontaktene til å sende e-postmarkedsføringskommunikasjon på riktig måte. Men som sagt ovenfor kommer det an på hvordan adressene ble samlet inn og om de har vist aktivitet og interesse tidligere. Så svaret er ikke svart eller hvitt, men ulike faktorer spiller inn.

Hvordan bør jeg tenke på avregistrering?

Varslingsprosessen under GDPR skal være oversiktlig og enkel. Du bør inkludere den synlige avmeldingskoblingen i hver e-post, slik at mottakerne kan:

  • Avslutt abonnementet på all markedskommunikasjon
  • Avslutt abonnementet på alle meldingene dine
  • Kontakt en returadresseadresse, dvs. ingen svaradresse

Er det tillatt i henhold til GDPR å sende personlige, målrettede utsendelser og nyhetsbrev?

Absolutt, du kan fortsatt sende målrettet kommunikasjon i form av utsendelser og nyhetsbrev , til tross for GDRP! Men det er visse krav du må respektere for å sikre rettighetene til registrerte personer. Rettighetene inkluderer:

  • Rett til å få slettet alle dataene sine (gratis innen én måned)
  • Rett til dataoverføring – data elektronisk i standardformat
  • Retten til å protestere

Kan Rule hjelpe med noe angående opprydding av medlemmer?

Ønsker du hjelp med for eksempel å sortere ut medlemmer basert på vist aktivitet og slette inaktive medlemmer, slette unødvendige personopplysninger samlet inn i medlemslister eller andre manuelle oppgaver knyttet til opprydding av kontoen før GDPR , kan vi hjelpe. Ta så kontakt med support@rule.se og spesifiser dine ønsker.

For å få tilgang til våre andre innlegg i vår GDPR-serie, klikk her og her .

Denne veiledningen kan ikke betraktes som juridisk rådgivning angående GDPR. Hver organisasjon er pålagt å gi seg selv tilstrekkelig juridisk ekspertise og risikovurdering. Hvis du har mer detaljerte spørsmål om GDPR, kontakt en ekspert og advokat.

Trenger du hjelp til å komme i gang med e-postmarkedsføringen din? Kontakt oss så hjelper vi deg! Har du ikke en Rule konto ennå? Utforsk Rule gratis i 30 dager.

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
TikTok ads manager

Kickstart din suksess på TikTok: En komplett guide til effektiv TikTok-annonsering

Velkommen til en verden av TikTok-reklame! TikTok har raskt blitt en av de mest innflytelsesrike plattformene for digital markedsføring, takket være sin dynamiske natur og ...
Read More
Rule

Slutten på en epoke – Vi legger ned classic Rule

Siden oppstarten i 2007 har Rule vokst til å bli et av Nordens ledende Martech-selskaper, kjent for sin evne til å hjelpe kunder med å ...
Read More
marknadsföring betyder

Hva er markedsføring og hvorfor er det viktig?

Markedsføring er et begrep vi ofte støter på, men hva betyr egentlig markedsføring? Og hvorfor er det en avgjørende faktor for bedriftens suksess? I dette ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .