fbpx

Del 1: SPF verifiserer meldingene dine

Hva kreves for at Rule skal sende ut e-poster i organisasjonens (domenets) navn? Svaret er autentisering, som bekrefter at meldingen din er sendt fra en autorisert bruker av avsenderadressen din. SPF, DKIM og DMARC er slike autentiseringer. I del 1 begynner vi med å forklare hva SPF er, hvordan det fungerer og hvordan det forbedrer leveringssikkerheten din.

Sjekk teknisk stabilitet

Dette er alvorlig fordi det handler om levering av e-post. Begrepene SPF, DKIM og DMARC kan høres skremmende ut og kan virke helt uinteressante. Eller kanskje de høres kjent ut? Uansett er det på høy tid at du fordyper deg i SPF og DKIM og setter dem opp i DNS-postene dine for e-postserveren din – i hvert fall hvis du vil ha bedre kontroll over leveringen av e-postmarkedsføringen din.

Her vil Rule gjøre sitt beste for å forklare det med enkle ord; ord som som ikke krever at du er programmerer for å forstå hvordan det gjøres. Vi starter med SPF!

Hva er SPF?

Enkelt sagt, SPF (Sender Policy Framework) er en sikkerhetsmekanisme laget for å hindre «skurker» fra å sende e-poster på dine vegne. Mekanismen handler om kommunikasjon mellom deg og mottakerens e-postserver. La oss si at du har sendt en e-post til Anna. Men hvordan vet Annas DNS-server at e-posten faktisk ble sendt av deg? Problemet er at det egentlig ikke gjør det. Hvis du ikke har SPF-innstilling på DNS-serveren din.

SPF definerer hvilke IP-adresser/e-postservere som kan brukes til å sende e-post fra ditt domene. Se for deg to mulige (falske) serversamtaler. For å gjøre det enklere, la oss anta at du heter Bosse.

Slik går samtalen når du har en SPF-konfigurasjon:

Sjefens server: Hei, Annas server. Jeg har en ny melding fra Bosse.

Annas server: Hei Boss sin server. Hva er din SPF?

Bosses server: Her er min SPF.

Annas server: OK, la meg se… Meldingen du har til meg er sendt fra IP 64.233.160.XX. OK, den er på listen. Alt ser bra ut. Gi meg beskjeden, jeg skal vise den til Anna. Takk!

Moralen er: Sett din SPF. Unnlatelse av å gjøre det kan få deg til å se ut som en dårlig avsender, og alle e-postene dine vil ikke bli levert.

Hvordan setter du SPF på serveren din?

Den generelle ideen er å sørge for at alle applikasjoner som sender e-poster og nyhetsbrev , men også SMS på dine vegne (og bruker deres egen SMTP, ikke din) er inkludert i din SPF. Hvis du for eksempel bruker Rule til å sende e-post fra domenet ditt, legger du Rule til i SPF-en din. Men hvis du bruker for eksempel HelpScout til å administrere støtte-e-post, må du også inkludere HelpScout i din SPF.

Håper dette har forklart på en enkel måte hva SPF er, hvorfor du må sette SPF på din DNS og hvordan du går frem. Les også del 2 for mer kunnskap om DKIM .

Trenger du hjelp til å komme i gang med din digitale strategi? Kontakt oss så hjelper vi deg! Har du ikke en Rule konto ennå? Utforsk Rule gratis i 30 dager.

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
RCS meddelanden

RCS-melding – Alt du trenger å vite

Ryktene sier at Apple snart vil lansere støtte for RCS (Rich Communication Services) i sin nye iOS-oppdatering, noe som vil innebære en betydelig utvikling innen ...
Read More
kundresan

Hva er kundereisen?

Kundereisen er den prosessen en kunde går gjennom fra første kontakt med en bedrift eller et produkt til de blir en lojal kunde. Det er ...
Read More
segment

Effektiv kundesegmentering – hvordan du definerer kundesegmentet ditt

I dag er kundesegmentering et uunnværlig verktøy for bedrifter som ønsker å optimalisere markedsføringsstrategiene sine og forbedre kundeopplevelsen. Ved å forstå og analysere ulike kundesegmenter ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .