fbpx

iOS 15: Hva du som e-postmarkedsfører trenger å vite om Apples oppdatering og Mail Privacy Protection

Apples oppdatering iOS 15 som etter planen skal lanseres i september, har sannsynligvis ikke en eneste e-postmarkedsfører gått glipp av. Oppdateringen innebærer blant annet strengere tiltak angående deres personvernbeskyttelse Mail Privacy Protection. Kort fortalt vil oppdateringen hindre avsendere i å bruke usynlige piksler for å samle informasjon om brukeren. Dette betyr at avsendere ikke lenger vil kunne vite når mottakerne åpner en e-postmelding. I tillegg er mottakerens IP-adresse maskert, slik at den ikke kan kobles til annen nettaktivitet eller brukes til å finne stedsinformasjon.

De heteste spørsmålene akkurat nå er hvordan oppdateringen vil påvirke markedsførere som sender ut kommunikasjon via e-post og nyhetsbrev. Men også hvordan du kan måle engasjement i din e-postmarkedsføring i fremtiden, nå som du ikke kan få et pålitelig tall på åpningsraten. Vi finner ut hva Apples iOS 15-oppdatering betyr, hvilke konsekvenser oppdateringen vil føre til og hvordan du som e-postmarkedsfører kan forberede deg.

apple ios15 pic

Hva betyr Apples nye oppdatering iOS 15?

Tidligere i sommer kunngjorde Federighi på Worldwide Developer Conference at flere endringer i Apples programvare vil skje. Blant annet strengere personverntiltak angående Mail Privacy Protection for Mail-appen deres på iOS 15, iPadOS 15 og macOS Monterey-enheter. Slik beskriver Apple selve oppdateringen:

«Personvern for e-post forhindrer avsendere fra å bruke usynlige piksler for å samle informasjon om brukeren.[Den hindrar] avsendere fra å vite når de åpner en e-post og maskerer IP-adressen deres slik at den ikke kan kobles til annen nettaktivitet eller brukes til å få tilgang til posisjonsinformasjonen deres.»

For å raskt oppsummere, vil Apples iOS 15-oppdatering ha tre hovedkomponenter som vil påvirke e-postmarkedsføring :

  • Muligheten til å skjule e-postadressen din
  • Muligheten til å deaktivere åpen sporing
  • Muligheten til å blokkere IP-adressen deres

Slik vil iOS 15 fungere rent praktisk

Når noen åpner Apples Mail-app, vil det dukke opp en melding som ber brukeren enten «Beskytt e-postaktivitet» eller «Ikke beskytt e-postaktivitet». Dette betyr at dette ikke vil være aktivert som standard, men folk må ta et aktivt valg. Men sannsynligheten for at folk klikker «Ikke beskytt e-postaktivitet» er ganske liten. Hvis du ser på tallene fra april, da Apples oppdatering iOS 14.5 kom ut, var det det bare 4 % av alle iOS-brukere i USA godtok annonsesporing, så vi kan sannsynligvis forvente et lignende resultat med denne iOS-oppdateringen.

Hva blir implikasjonene for e-postmarkedsførere?

Mail Privacy Protection-oppdateringen betyr at du ikke lenger vil kunne se hvilken Apple Mail-mottaker som har åpnet e-postene dine (hvis i det hele tatt). Ouavhengig av om personen åpnet e-posten eller ikke, vil den bli registrert som åpnet. Du vil heller ikke kunne se åpningstiden, deres geografiske plassering eller hvilken enhet de bruker. Dette betyr at åpningsraten ikke lenger er en pålitelig beregning for engasjement. Så vær forberedt på at statistikken din kan se annerledes ut når oppdateringen trer i kraft, fremfor alt kan åpningene dine se ut til å ha økt drastisk.

Dette vil tvinge oss til å finne andre måter å måle engasjement på. Dette er ødeleggende nyheter for mange, og det diskuteres vilt om denne oppdateringen betyr døden for e-post. Selvfølgelig vil det først føles rart å ikke kunne se hvor mange av e-postene du sendte ut som faktisk er åpnet. Men det er faktisk mange andre måter å måle engasjement på.

Her er hvordan markedsførere kan forberede seg på iOS 15

Bransjen vil hele tiden endre seg og som markedsførere og leverandører vil vi tilpasse oss, det har vi alltid gjort. Bare sjekk når GDPR kom, for et rot det var, men over tid lærte alle markedsførere og tilpasset seg det. Alt handler om riktig tankesett. For at du som e-postmarkedsfører skal føle deg godt forberedt når oppdateringen trer i kraft, er her noen verdifulle tips:

Test engasjementet til mottakerne dine ved hjelp av A/B-testing . Varier innholdet ditt i kreativitet og design, test ulike emnelinjer, send utsendelser til ulike kundesegmenter til ulike tider og dager osv. På denne måten vil du få en bedre forståelse av hva som er mest overbevisende for publikum, slik at du trygt kan fortsette å sende e-poster som driver engasjement i fremtiden.

Bestem mottakernes e-postklienter

Det kan være nyttig å finne ut hvor mange av mottakerne dine som for øyeblikket bruker Apple-post til å lese e-postene dine. Siden iOS-programvare kun er tilgjengelig for Apple-produkter og ikke Android-enheter, bør du allerede teste og sammenligne dem i dag. Samle verdifull informasjon om hva som går hjem med mottakerne i den aktuelle situasjonen, på hver enhet.

Begynn å telle klikk (CTR) i stedet for åpningsfrekvens

Begynn å spore klikkfrekvens i stedet for åpningsfrekvens (hvis du ikke allerede gjør det). Du kan for eksempel måle engasjement ved å sammenligne CTR, med antall sendt e-poster. Begynner du å måle CTR på utsendelsene dine allerede i dag, vil du ha et godt utgangspunkt å ta utgangspunkt i når du skal måle hvor godt eller mindre godt engasjement er i fremtiden.

Se gjennom innstillingene dine for leveringssikkerhet og også listehygiene. På denne måten sikrer du at du har et godt e-omdømme og ikke blir merket som spam i mottakerens innboks. Det kan være en god idé å tømme listene over inaktive kontakter nå, siden du ikke lenger vil kunne stole på åpninger, enten som et tegn på aktivitet eller i tilfelle leveringsproblemer.

Det er ingen hemmelighet at segmentering er nøkkelen til effektiv e-postmarkedsføring. Videre er det et uendelig antall punkter å segmentere på. Det er nå på høy tid å begynne å bruke andre beregninger som er en del av kundens livssyklus, som kjøpsfrekvens og ordreverdidata, for å kunne måle kundeengasjement. Det gjør det mulig for markedsførere å i stedet basere engasjement på kundeatferdsdata, som tar hensyn til faktisk kjøpsatferd.

Hvis du ikke allerede har implementert SMS i markedsføringsstrategien din, er det nå på tide å gjøre det. Fordi SMS ikke har en «piksel», er det ingen god måte å måle åpningshastigheten til disse meldingene på. Dette betyr at CTR og svar er de eneste måtene å måle engasjement i SMS . Vi bruker derfor allerede i dag kraftige kanaler hvor åpningsfrekvensen ikke en gang måles.

«Endre fokus» sier Sam i podcasten «Digital Marketing»

«Ingen bedrifts forretningsidé er å bare sende e-poster som folk åpner. Tross alt ønsker alle å få en konvertering og en forpliktelse» , slik starter Rules CEO Sam Jahanfar diskusjonen om iOS15 i Digital Marketing Podcast som drives av Tony Hammarlund. Videre forklarer han at nå, i stedet for å telle antall åpninger, kan bedrifter fokusere på hvilke KPIer de faktisk har.Er det å drive trafikk til en nettside, melde seg på noe eller delta på for eksempel et webinar? «Hvis vi flytter fokus fra åpninger til engasjement og konvertering, tror jeg vi vil komme nærmere akkurat det annonser og nettannonsering er så gode på – å vise hele tiden hvilken verdi vi skaper. Hør hele episoden via denne lenken , eller via de store podcastplattformene Apple podcaster, Acast og Spotify .

Ikke glem den viktigste beregningen av dem alle

Markedet og bransjen vil fortsette å utvikle seg, det samme vil vi som jobber i det. Hver ny oppdatering som betyr ett eller annet for markedsførere er nok en ny mulighet til å kunne utvikle seg og forbedre. Hånden på hjertet, åpningsraten for kampanjen din er ikke den viktigste beregningen. Det er tross alt engasjement du ønsker med e-postkampanjene dine, som igjen resulterer i fornøyde og returnerende kunder.

Vi håper at denne oppdateringen vil inspirere og motivere markedsførere til å bruke nye metoder og tilnærminger, som de vi nevnte ovenfor, for å levere en best mulig kundeopplevelse. Husk å teste deg selv nå. Segmenter databasen din, mål resultatene og gjenta prosessen til du finner det som fungerer for bedriften din og abonnentene dine. Vi i Rule vil til høsten lansere en rekke nye målinger som vil hjelpe deg som markedsfører til å lykkes enda bedre med kampanjene dine. Vi har dette!

Har du spørsmål om oppdateringen eller trenger du hjelp til å sette opp en bærekraftig markedsføringsstrategi? Kontakt oss , så hjelper vi deg!

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
concent mode v2

Forstå Googles samtykkemodus v2 og førstepartsdata for fagpersoner

Velkommen til et dypdykk i Googles samtykkemodus versjon 2 (v2) og forholdet til førstepartsdata – et viktig aspekt for oss som jobber med datainnsamling og ...
Read More
omnireach

Rule åpner flere kommunikasjonskanaler for deg

Hos Rule er vi alltid på utkikk etter nye måter å forbedre og utvide tjenestene vi tilbyr på plattformen vår. Derfor er vi stolte over ...
Read More

IMPORTANT: Delivery capability restored!

We would like to inform you that the delivery capability has been restored and is now functioning as usual. We apologize for any inconvenience this ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .