fbpx

Forbedre konverteringen din med A/B-testing

Ved å teste deg selv for å finne ut hva som fungerer best for akkurat din målgruppe, kan du øke konverteringen og maksimere resultatet av dine kampanjer og nyhetsbrev. Vi ønsker å hjelpe deg i gang, men først må vi finne ut hva en A/B-test faktisk er og hvordan den fungerer.

Hva betyr det å A/B-teste?

En A/B-test innebærer å teste to versjoner av en kampanje mot en tilfeldig valgt del av målgruppen for å finne ut hvilken versjon som konverterer best. I e-postmarkedsføring handler det som regel om hvilken versjon som har best åpningsrate eller flest klikk . I stedet for å ta sjansen på hvilken emnelinje som får mottakerne til å åpne e-posten, kan du teste en rekke forskjellige på en mindre gruppe og la vinnerversjonen gå skarpt ut til de resterende mottakerne. Det som gjør A/B-testen så kraftig er at du tester deg selv til det beste resultatet med din målgruppe. Ingen tips, råd, undersøkelser eller bransjestatistikk kan sammenlignes med de faktiske svarene som en A/B-test vil gi deg.

Lag en langsiktig plan

A/B-testene dine vil ha størst effekt hvis du setter opp en langsiktig plan og tester fremgangen din bit for bit. Da er det viktig å utnytte resultatene og bruke dem i fremtidige kampanjer. Når du nettopp har tatt deg tid til å lage et nyhetsbrev, kan det føles overveldende å også begynne å tenke på A/B-testing. For å lette og hjelpe deg i gang har vi derfor listet opp de vanligste faktorene som effektivt kan testes i e-postkampanjer.

Optimaliser kampanjene dine ved å teste:

  • Dager i uken – Hvilken dag har best åpningsfrekvens
  • Tider – morgen-, dag- eller kveldstid, avhengig av hva som gir best åpningshastighet
  • Avsender – Hvilken avsender gir best åpningsrate
  • Emnelinjer / Pre-header – Hvilken emnelinje og pre-header som gir best åpningsrate
  • Tekster / Innhold / Farger – Hva påvirker klikkfrekvensen
  • Knapper – Hvilken formulering gir best klikkfrekvens
  • Tilpasninger – Prøv å veve inn fornavn og personlig innhold (selv i emnefeltet)
  • Tilbud – Hvilke tilbud har høyest klikkfrekvens

– Legg ut en plan. Hva bør testes og i hvilken rekkefølge.
– Bestem om resultatet skal måles i flest antall åpninger eller klikk.
– Test én ting om gangen og gjenta testen for å sikre utfallet.

A/B-test e-postkampanjene dine i RuleMailer

I RuleMailer har alle brukere tilgang til vår A/B -testfunksjon. Du bestemmer enkelt hvor mange av mottakerne som skal inkluderes i testgruppen, hvor lang tid testen skal ta og hva som avgjør vinner, beste åpning eller klikkrate. Det tar ikke mer enn noen få sekunder å sette opp. Lykke til!

Trenger du hjelp med A/B-testing? Kontakt oss så hjelper vi deg! Har du ikke en Rule konto ennå? Utforsk Rule gratis i 30 dager.

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
kundrelationer

Hvordan bygge sterke kunderelasjoner

Å bygge og pleie sterke kunderelasjoner er avgjørende for en bedrifts suksess. Kunderelasjoner handler ikke bare om å selge et produkt eller en tjeneste, men ...
Read More
api

Hva er et API, og hvordan fungerer det?

API, eller «Application Programming Interface», er et sett med regler og protokoller som gjør det mulig for ulike programmer og systemer å kommunisere med hverandre. ...
Read More
mail i skräpposten

Hvorfor havner e-poster du sender i søppelposten?

At e-postene dine havner i mottakerens søppelpostmappe er et vanlig problem som påvirker åpningsraten og kundeengasjementet. Søppelpostfiltre blir stadig strengere, og selv legitime e-poster kan ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .