Gi kunden en grunn til å komme tilbake
Bare fordi en kunde ikke har handlet eller vist interesse for virksomheten din på en stund, betyr det ikke at kunden er tapt. Den tidligere kunden vil kanskje fortsatt kjøpe produktet eller tjenesten din, det er bare å gi kunden en grunn til å komme tilbake. Bruk av tilpassede Win back-e-poster som en del av din Marketing Automation- strategi, du kan gjøre nettopp det. I stedet for å fjerne disse inaktive abonnentene eller kundene fra kundebasen din, er en serie Win back-kampanje-e-poster en god strategi å bruke som et siste forsøk på å engasjere kunder på nytt.
Hvorfor sende Win-back e-post?
Behold kundene
Det er lettere å selge til eksisterende kunder enn til nye. Dette fordi selskapet allerede har etablert et fundament med kunden. Å overbevise kunden om å kjøpe igjen krever ikke så mye arbeid.
Kostnadseffektiv
Det er billigere. Det koster 4-10 ganger mer å skaffe nye kunder enn å beholde eksisterende. Bedrifter tjener derfor mer på å sette opp en god vinn-tilbake-strategi for ikke å miste hardt opptjente kunder
Hjelper salg
Ved å vinne tilbake kunder du trodde var tapt, kan du øke salget. Strategisk Win-back markedsføring øker sjansene for å tiltrekke tilbake interesse fra kunden.
Tips for effektiv vinn tilbake e-post:
Bruk segmentering
Kundene dine vil sette mye mer pris på e-postene dine hvis de er direkte relatert til dem. Du kan enkelt segmentere ved å lage underkategorier. Disse kan omfatte:
- Hvor lenge siden deres siste kjøp var
- Kunder med lav, middels eller høy verdi (basert på gjennomsnittlig kjøpsverdi)
- Kunder som har hatt negative opplevelser
- Antall kjøp per år
Gi kunden en løsning
Det er mange grunner til at kunden ikke har kjøpt noe på en stund. I stedet for å prøve å gjette hva årsaken er, kan du spørre kunden om svaret direkte. Gi kunden muligheten til selv å bestemme hvilken type e-post de ønsker og hvor ofte. Send med et tilbakemeldingsskjema for å samle verdifull innsikt, som deretter kan brukes til å tilpasse fremtidig kommunikasjon med kunden.
Vinn kundene dine tilbake ved å fremheve verdien og fordelene med produktet ditt. For eksempel, hvis selskapet tilbyr en programvaretjeneste der du kan laste opp bilder og kunden ikke har lastet opp noen bilder ennå, kan du fremheve fordelene ved å bruke din spesielle tjeneste til å lagre bilder. Eller hvis selskapet tilbyr et produkt som har spesielle klare fordeler, sammenlignet med konkurrentene på markedet, kan du fremheve disse fordelene i din e-post med tilbakebetaling.
Bruk personalisering
Personalisering er et must i e-postmarkedsføring . Det forbedrer engasjement som klikk og også konvertering. Kunder vil sette pris på at du bruker navnet deres i en utsendelse til dem, i stedet for «Hei du». Det skaper et mer personlig bånd med kunden.
Tilpass etter:
- Adresser kunden ved navn
- Se kjøpshistorikk
- Bruk personlig tilpassede produktanbefalinger
Send mer enn én e-post
Det er ingen magisk e-post som kan engasjere alle uengasjerte kunder. Derfor bør du ikke sende bare én e-post, men lage en serie med flere e-poster. Send flere forskjellige e-poster over en viss tidsperiode for å prøve å engasjere kundene på nytt. Lag en vinn tilbake flyt ved hjelp av avansert Markedsføringsautomatisering i Rule .
Tidsbegrenset tilbud
Tilby de kundene som ikke har handlet på en stund gode rabatttilbud som er begrenset i tid. Eller hvorfor ikke gi en gave? En god taktikk er å gjøre rabatten tydelig, ved å spesifisere den i emnelinjen. Bruk rabatten som et siste trinn i vinn-tilbake-strategien din, siden noen kunder kan vurdere å reaktivere selv uten rabatt. Når du skal gi videre et tidsbegrenset tilbud er SMS er en utmerket kanal å gjøre det gjennom.