fbpx

Åpningshastighet for nyhetsbrev – hvordan påvirker jeg den?

Nøkkelen til vellykket e-postmarkedsføring er en høy åpningsrate. Hvis ingen åpner e-postkampanjene dine og nyhetsbrev det er ikke mulig å generere inntekter gjennom e-postkanalen. I dette innlegget vil vi svare på spørsmålet, hva er en god e-poståpningsrate? Vi rapporterer resultater fra ulike bransjer og land basert på statistikk, for å hjelpe deg med å oppnå positive resultater med vårt nyhetsbrevprogram . Vi starter med det grunnleggende – hva er åpen rente?

Hva er en åpningsrate for e-post?

Åpningsfrekvens for nyhetsbrev er prosentandelen av e-poster som faktisk åpnes av mottakerne etter at du har sendt ut en e-post. Det er en interessant figur å analysere og legge merke til når du sjekker statistikk på nyhetsbrevet ditt. Det er en interessant figur å analysere og legge merke til når du sjekker statistikk på nyhetsbrevet ditt. Denne prosentandelen beregnes enkelt ved å dele antall åpnede e-poster med antall leverte e-poster til mottakerens innboks.

Åpningsfrekvensen beregnes som følger: Antall mottakere som har åpnet e-posten din delt på antall sendte e-poster som ikke har returnert (e-poster som ikke har nådd mottakeren). For eksempel, hvis du sender 100 e-poster og 10 av disse returene, har 90 e-poster blitt levert. Av disse 90 e-postene anses kanskje 10 som åpnet. Dette betyr at åpningsraten for e-postkampanjen din er 11 %. E-post som ikke når mottakeren kan ikke åpnes, derfor regnes den ikke med i åpningsprosenten.

Hva er en god åpningsrate for nyhetsbrev?

Det er viktig å skille mellom åpningsraten for transaksjons-e-postene dine (ordrebekreftelse, tilbakestilling av passord osv..) og markedsførings-e-poster ( nyhetsbrev , kampanjer osv..).

Forbrukere setter mer verdi på transaksjonelle e-poster fordi de for eksempel lar oss tilbakestille passord umiddelbart eller få bekreftelsen på informasjonen vi har ventet på. Dette forklarer hvorfor transaksjonelle e-poster generelt har en høyere åpningsrate. Selv om det selvfølgelig er viktig å overvåke transaksjonelle e-poster og sørge for at ingenting utenom det vanlige skjer, er det viktigere å ta hensyn til åpningsraten for markedsførings-e-postene dine.

Hvilke faktorer påvirker åpningsraten for nyhetsbrevet ditt?

Åpningsfrekvensen for markedsførings-e-poster avhenger av flere faktorer: størrelsen på kontaktlisten din, hvor ofte du sender meldinger, bransjen du jobber i, og så videre.

I gjennomsnitt er en god åpningsrate for nyhetsbrev mellom 20 og 25 %. Sektorer kjent for å ha høye åpningsrater (over 25 %) inkluderer blant annet myndigheter. De som kommer lavere (mindre enn 20%) inkluderer konsulent-, spill- og e-handelsselskaper. Du finner bransjeindeksen for 2022 for åpningskurser her .

Dette er kun generelle retningslinjer. Det er viktig å ikke bare forstå hvor du rangerer blant konkurrentene dine, men også å forstå hvordan du rangerer mot dine egne kampanjer forrige uke eller forrige måned. Ikke bare viser dette positiv vekst for deg og teamet ditt, men ISPer (Internett-tjenesteleverandører) vil også gjenkjenne denne veksten og belønne domenenavnet ditt.

Gjennomsnittlig åpningsrate

Hvordan står åpningsraten din opp mot konkurrentene dine? Vi har laget statistikk rundt åpningsrater basert på land og sektor. Nedenfor er referansene for e-postmarkedsføring for 2019, slik at du kan se hvordan du måler deg mot spillere i lignende sektorer.

Land:

Gjennomsnittlig åpningsrate er 21,33 %. Canada, Australia og New Zealand utkonkurrerer andre markeder. Canada har den høyeste åpningsraten for e-post i verden og Europa ligger på stabile 21,75 %.

Hvis du har en gjennomsnittlig åpen rate på over 23 %, gjør du en god jobb! Hvis ikke, ikke bekymre deg. Du kjenner mottakerne dine bedre enn noen andre. Hvis du for eksempel har en åpningsrate på 15 %, som er under gjennomsnittet, men kampanjene dine leverer gode resultater, er det tydelig at du ikke underleverer, uansett hva statistikken sier.

öppningsfrekvens

Sektor:

Bil- og transportsektoren ligger foran andre bransjer når det gjelder åpningspriser for e-postmarkedsføring. Etterfulgt av forsikrings-, energi- og miljøbransjen. Nedenfor viser vi gjennomsnittlig åpningsrate per bransje.

email

Husk at denne statistikken bare er gjennomsnitt. Når det gjelder bransjer, kan åpningsratene variere mye avhengig av ulike faktorer. Du kan bruke denne statistikken som en målestokk for når e-postkampanjer overgår konkurrentene og når du trenger å revidere og optimalisere kampanjene dine.

Hva kan du gjøre for å øke åpningsraten for nyhetsbrevet ditt?

Elementene som er synlige i innboksen før du åpner en e-post, er alltid de samme: avsenderens navn, emnet for e-posten og forhåndshodeteksten .

For å øke åpningsraten for nyhetsbrevet ditt, bør du se nøye på disse elementene for å oppmuntre mottakerne til å handle. Design en spennende overskrift, legg til en engasjerende oppfølging av overskriften i form av en overbevisende forhåndsoverskrift, og bruk en tydelig identifisert avsender for å bygge tillit hos mottakeren. Ta også del i nyhetsbreveksempler fra andre bedrifter men også nyhetsbrev som du selv mottar og synes er interessante.

Her er det perfekte muligheter for å tørre å eksperimentere litt med elementene. Hvorfor ikke prøve emojis i tittelen? personalisering i pre-header-teksten? eller en annen type avsender? dersom avsender mistenkes for å påvirke resultatene. Et viktig poeng her er imidlertid å sørge for at de andre elementene er like hvis du for eksempel kun skal teste ulike overskrifter og sammenligne statistikk.

Leveranse og åpningsfrekvens henger sammen

Hvordan kan du sikre at e-postene dine blir levert til mottakerne? Nedenfor deler vi noen tips om hvordan du kan øke leveringsevnen og, i sin tur, åpningsraten for utsendelsene dine.

  • Bruk dobbel opt-in. Selv om dobbel opt-in ikke er et GDPR-krav, sikrer du at brukeren virkelig ønsker å motta e-post fra deg. Du ønsker ikke å sende e-post til mottakere som ikke er interessert i e-postene dine. Å gjøre det vil bare føre til at de ikke leser e-postene dine eller spam-merker deg. Dette vil påvirke leveringsevnen din og igjen åpningsraten.
  • Be mottakerne om å legge deg til i adresseboken deres. Ved å be om en enkel «Legg til denne avsenderen i kontaktlisten din» kan du øke leveringsevnen og dermed åpningsraten for e-postmarkedsføringen din.
  • Rengjør regelmessig. Hvis en mottaker har åpnet e-posten din i de tre siste utsendelsene, er sjansen ganske stor for at denne mottakeren har mistet interessen for din bedrift. Innboksleverandører som Gmail er smarte nok til å forstå dette, så hvis du fortsetter å sende e-post til disse mottakerne, vil Gmail lede disse e-postene rett til søppelpostmappen.

Andre tips for økt åpningsfrekvens

  • Bruk 6-10 ord i emnefeltet for en god åpen rate.
  • Ikke send e-post i helgen, men på hverdager og pass på å justere tiden etter det som har vist seg å gi best resultat for din kundebase.
  • Vær super kreativ når det kommer til emnelinjen. Studier har vist at personlige og kreative faglinjer øker åpningsraten.
  • Avsenderen spiller en stor rolle. Bruk kun en avsender som mottakeren kjenner igjen.
  • Flesteparten av e-poster åpnes på mobile enheter. Så optimaliser innholdet deretter.
  • Til slutt, det viktigste: segmentere kundebasen din. Ved å sende relevante e-poster til segmenterte mottakere vil du raskt merke at åpningsraten og konverteringen øker.

Poeng å ta med:

  • Sammenlign din åpne rate med selskapene som jobber i samme bransje som deg, men prøv å sikte på 20-25 %.
  • Enda viktigere enn å sammenligne med konkurrentene dine er å sammenligne med tidligere resultater. Se alltid etter muligheter for forbedring.
  • Før du sender en epost bør du føle deg stolt over avsenderadressen, emnelinjen og pre-headeren, og fremfor alt tørre å teste de ulike elementene!
  • Hvis du ikke får et positivt engasjement, aldri nøl med å tømme listene dine og slette uengasjerte kontakter.

Trenger du hjelp til å komme i gang med e-postmarkedsføringen din? Kontakt oss så hjelper vi deg! Har du ikke en Rule konto ennå? Kom i gang med Rule i dag, helt gratis i ubegrenset tid.

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
Martech

Forståelse av martech og dens rolle i fremtidens markedsføring: et dypdykk

I Rule ser vi hver dag hvordan den digitale verden endrer og utvikler seg. Et begrep som ofte dukker opp i disse diskusjonene, er «martech». ...
Read More
alla hjärtansdag

Markedsføringstips for Valentinsdagen

Nå er det på tide å brette opp ermene for neste (store) lille ferie – og det er ikke hvilken som helst ferie, men den ...
Read More
nya statistiksidan

Mestr analysen din på en enkel måte – Ny statistikk- og analyseside

I vår dynamiske verden av digital kommunikasjon er det avgjørende å ligge i forkant når det gjelder å forstå kundene dine. Hvordan gjør du det? ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .