Etter vår siste Rule Academy-sesjon, der vi fortalte at den gamle, klassiske redigeringsfunksjonen skal legges ned, fikk vi inn mange gode spørsmål. Vi ønsker selvfølgelig å gjøre overgangen til den nye redigeringsfunksjonen så smidig som mulig for dere. Derfor har vi samlet alle spørsmål og svar fra webinaret her, sammen med veiledninger fra vårt hjelpesenter og annet opplæringsmateriell.
Her kan du se hele webinaret i etterkant
Nedleggelse av den gamle, klassiske redigeringsprogrammet
Bildet viser den gamle, klassiske redigeringsfunksjonen, som vi tidligere har informert om at vil bli faset ut i løpet av 2026.
Den klassiske, nå foreldede, redigeringsprogrammet legges ned 30. september 2026.
Før den gamle, klassiske redigeringsfunksjonen legges ned, anbefaler vi at dere begynner å sette dere inn i den nye redigeringsfunksjonen så snart som mulig. På den måten rekker dere å teste funksjonene og bli fortrolige med arbeidsmåten i den nye redigeringsfunksjonen før den gamle, klassiske redigeringsfunksjonen legges ned.
Når det gjelder automatiseringene deres:
For å gjøre det enklere å redigere og videreutvikle automatiseringene deres i fremtiden, anbefaler vi også at dere gradvis flytter dem over til den nye redigeringsfunksjonen. Vi anbefaler at dere oppretter nye automatiseringer som inaktive i den nye redigeringsfunksjonen.
VIKTIG: Når dere er klare til å aktivere de nyopprettede automatiseringene i den nye redigeringsmodulen og deaktivere de gamle automatiseringene, er det viktig å først forsikre dere om at det ikke lenger er noen mottakere i køen i de gamle automatiseringene. Hvis dere har automatiseringer med flere meldinger og lange forsinkelser der mottakere fortsatt står i kø, kan dere gjerne kontakte kundestøtten for veiledning.
Relaterte lenker
FAQ – Spørsmål og svar fra den siste sesjonen av Rule Academy
Når blir den gamle, klassiske redigeringsfunksjonen lagt ned?
Den gamle, klassiske redigeringsfunksjonen legges ned 30. september 2026. Vi anbefaler at dere begynner å sette dere inn i den nye redigeringsfunksjonen i god tid, slik at dere rekker å teste funksjonene og bli kjent med arbeidsmåten før dere begynner å jobbe med den.
Er det absolutt nødvendig å endre automatiseringer som ligger i den gamle redigeringsmodulen av funksjonelle årsaker?
Nei. Automatiseringene som allerede finnes i den gamle, klassiske redigereren, vil fortsette å fungere også etter at den gamle, klassiske redigereren er tatt ut av bruk.
Merk! Dere vil derimot ikke lenger kunne redigere dem. Hvis dere ønsker å gjøre endringer i fremtiden, anbefaler vi at dere oppretter tilsvarende automatiseringer i den nye redigeringsfunksjonen.
Vil allerede planlagte utsendelser bli sendt ut etter 30. september?
Ja, e-poster som allerede er opprettet og planlagt i den gamle, klassiske redigeringsmodulen, skal sendes ut uten problemer.
Kan e-poster fra den gamle, klassiske redigereren flyttes over til den nye redigereren?
Nei, e-poster fra den gamle, klassiske redigeringsprogrammet kan ikke importeres direkte.
De må opprettes på nytt i den nye redigeringsfunksjonen, men det er enkelt å gjenskape blokker visuelt som seksjoner i den nye redigeringsfunksjonen. Når dere har gjort det, kan dere lagre dem som en gruppe som dere neste gang kan dra inn i en ny e-post og få den samme strukturen med en gang.
Det finnes en omfattende veiledning i vårt hjelpesenter som beskriver hvordan du gjør det. Les mer her
Er Journey Builder det samme som den nye redigeringsfunksjonen?
Nei. Journey Builder og den nye redigeringsfunksjonen er to separate verktøy.
Er det noe spesielt man må tenke på når det gjelder transaksjonsrelaterte e-poster, for eksempel ordrebekreftelser?
Ja. Loop-blokkene dere hadde i de gamle malene (som for eksempel viser ordrelinjer) må opprettes på nytt i den nye redigeringsfunksjonen. Dere må angi hvilken informasjon e-posten skal vise.
Det finnes en omfattende veiledning i vårt Hjelpesenter under «Editor»-delen som beskriver hvordan du gjør det. Les mer her
Kan man sende en ny e-post til mottakere som ikke har åpnet den første e-posten etter f.eks. 48 timer?
Ja, det går bra.
Den enkleste måten er å bruke et segment som utløses av en tag som legges til medlemmene når de har lest den første meldingen.
Det finnes en omfattende veiledning i vårt hjelpesenter som beskriver hvordan dere går frem. Les mer her
Er det mulig å låse maler eller seksjoner i den nye redigeringsfunksjonen, slik at de ikke kan endres?
Nei, det kan man ikke.
Tanken er at dere alltid skal kunne redigere innholdet ved behov. Lagrede seksjoner og grupper vises akkurat slik dere har lagret dem, og kan deretter endres om nødvendig.
Må vi opprette separate e-postadresser for mobil og datamaskin?
Nei. Den nye redigeringsfunksjonen har både skrivebords- og mobilmodus innebygd.
Det kan forekomme mindre forskjeller i hvordan e-posten vises på ulike enheter og i ulike e-postklienter, men innholdet er alltid det samme.


