Å motta en svindel-SMS fra «banken» eller et rederi har blitt hverdagskost for mange svensker. I 2024 blokkerte Tele2 over 18 millioner (!!!) falske meldinger – og ifølge Internetstiftelsen i Sverige har mer enn halvparten av alle internettbrukere i Sverige blitt utsatt for en eller annen form for digital svindel det siste året.
Det er et økende problem som rammer både privatpersoner og bedrifter. Når svindlere kaprer kjente merkevarer, står den opparbeidede tilliten i fare for å bli ødelagt. Noe vi vet at mange merkevarer sliter med, og som det kan ta lang tid å bygge opp igjen. Men det finnes en løsning for alle virksomheter der ute, og den heter RCS – rike kommunikasjonstjenester.
«RCS er en gylden mulighet for alle som bryr seg om merkevaren sin og kundene sine. Det er en no-brainer hvis du vil ligge i forkant og skape sikker kommunikasjon», sier Sam Jahanfar, administrerende direktør og medgrunnlegger av Rule.
Hva er RCS, og hvorfor er det bedre enn SMS?
RCS er neste generasjons meldingsstandard som bygger på SMS, men med én avgjørende forskjell. Virksomheten din blir først verifisert av Google, noe som betyr at ingen andre kan sende RCS-meldinger i ditt navn. Mottakeren kan med en gang se at meldingen kommer fra riktig avsender og ikke fra en svindler som prøver å svindle dem for personlig informasjon eller penger.
Det er slik verifisering fungerer: Bedriften registrerer seg hos en RCS-leverandør, sender inn bedriftsopplysninger og dokumentasjon om merkevarebygging, og Google vurderer deretter søknaden. Når verifiseringen er godkjent og fullført, kan bedriften begynne å sende sikre, merkede RCS-meldinger.
I tillegg kan RCS-meldinger inneholde video, bilder, grafikk, kart og andre smarte funksjoner som gjør kommunikasjonen både tryggere og mer engasjerende. Det er heller ingen begrensning på antall tegn, slik det er på SMS, med maks 160 tegn. Med RCS kan meldingene dine være på over 3000 tegn – hvis du vil.
Trygt for både bedrifter og forbrukere
SvindelSMS er ikke bare et sikkerhetsspørsmål, det er også et spørsmål om tillit. Med RCS får selskapene en mulighet til å vise at de tar kundenes sikkerhet på alvor og samtidig styrke merkevaren sin.
«Svindel-SMS er en trussel mot både bedrifter og forbrukere. Gjennom RCS kan bedrifter vise at de tar ansvar, styrker merkevaren sin og virkelig beskytter kundene sine», avslutter Sam Jahanfar.
I en tid der både tillit og trygghet utfordres i den digitale verden, blir verifisert og sikker kommunikasjon stadig viktigere. Å ta i bruk RCS er et skritt i riktig retning for bedrifter som ønsker å bygge sterke kunderelasjoner og skape tryggere digitale opplevelser.