fbpx

Gap 1: Reduser avmeldinger med e-postpreferanser

I spor nummer én av Rules Release-kalenderen finner vi e-postpreferanser. Hva betyr det? E-postpreferanser betyr at du gir abonnentene dine valget om selv å bestemme hva slags e-postkommunikasjon de ønsker å motta fra deg, i tillegg til muligheten til å avslutte abonnementet. Det kan være at en kunde kun ønsker å motta utsendelser fra deg som handler om for eksempel «reise» og ikke noe annet. De ulike preferansene som et selskap tilbyr er listet opp på siden der kundene havner når de klikker på «avslutt abonnement»-knappen i utsendelsen din. Ved å bruke preferanser kan abonnenter enkelt velge bort kommunikasjon de ikke ønsker, i stedet for å helt melde seg av utsendelsene dine.

Mer enn bare en avmeldingsside

En avmeldingsside bekrefter at du har valgt å ikke lenger abonnere på for eksempel et nyhetsbrev. På en slik side kan du be om tilbakemelding på hvorfor de valgte å melde seg av eller prøve å få personen til å begynne å abonnere på nytt. Det er vanligvis opplevelsen bedrifter leverer. Du må ved lov gi kunden muligheten til å kunne melde seg av fremtidige utsendelser, og å ha det slik mange bedrifter føler er enklere enn å sette opp en landingsside med e-postpreferanser.

Men e-postpreferanser trenger ikke å være kompliserte i det hele tatt.

Reduser avmeldinger ved å gi kunden valg

Hovedfordelen med preferanser er at det hjelper deg som bedrift å redusere antall personer som melder seg av e-postene dine. Hvis et medlem føler seg misfornøyd med kommunikasjon fra deg og det eneste valget du gir dem er å melde seg av all fremtidig kommunikasjon fra deg, er det det den personen vil gjøre også. Men hvis du i stedet tilbyr flere muligheter og gir kunden valget mellom å motta kommunikasjon fra deg som kun handler om noe som faktisk interesserer dem, øker sannsynligheten for at medlemmene dine blir værende og på denne måten får du en engasjert kundebase. Det vil dermed føre til både mer inntekter og økt digital vekst.

I tillegg til å redusere antall avmeldinger, reduserer du også antall e-poster som er merket som spam. Når e-poster blir merket som spam i kontoen din, påvirker det også den generelle leveringsevnen din, noe som slett ikke er positivt. Du kan lese mer om leveranse her .

Vis typen utsendelser du sender

Med preferanser har du mulighet til å vise kundene dine alle typer kommunikasjon du har å tilby, fordi du enkelt kan dele opp dine preferanser i ulike «kategorier». Hvis det er noe som interesserer mottakerne dine, vil de helt sikkert begynne å abonnere på den aktuelle utsendelsen, og deretter vil mottakerlisten bli ytterligere tilpasset. Funksjonspreferansene i Rule er vsvært tilpassbare og du kan sette opp mange forskjellige typer preferanser, for eksempel forskjellige merker, interesseområder, reisemål, etc.

Dette gjør at kommunikasjonen med dine kunder i fremtiden vil bli mer nøyaktig og relevant, noe som igjen fører til økt tillit og kundelojalitet. Rules funksjon for preferanser er også ekstremt GDPR-sikker, noe som betyr at ingen kunder ved et uhell vil motta kommunikasjon som de valgte å ikke motta.

Funksjoner for preferansene

I preferanseinnstillingene er det en funksjon som heter Standard opt-in, som du som administrator kan bruke for de medlemmene som ikke har gjort noe eksplisitt valg angående sine preferanser. Hvis du velger å krysse av Standard opt-in til dine preferanser , alle medlemmer som ikke har valgt bort disse preferansene vil bli eksponert for disse utsendelsene inntil medlemmet selv velger å avslutte abonnementet. Dette betyr at når du angir standard opt-in, bør du gjøre det på en kategori du tror de fleste av medlemmene dine er interessert i, for eksempel på preferanser som «rabatter» og «tilbud».

I forhåndsvisningen kan du se hvordan preferansesiden ser ut for medlemmene dine, du kan enkelt endre sorteringsrekkefølgen eller navnet på preferansene om du vil. Du kan lese mer om det i vår kunnskapsbank.

Få viktig innsikt fra statistikken om dine preferanser

Inne i Rule kan du se preferansesiden din og der kan du også få statistikk over hvor mange abonnementer/avmeldinger du har per preferanse. Dette betyr at du enkelt kan se hvor mange av dine abonnenter som er interessert i å motta kommunikasjon fra en bestemt type «kategori», men også om det er en preferanse som uvanlig mange personer valgte å velge bort, dvs. valgte å ikke motta mot kommunikasjon om. Ved hjelp av en slik innsikt kan du i tide oppdage hva som mangler i kommunikasjonen din, og så også forbedre den. Hvis derimot antallet medlemmer som valgte å melde seg på en preferanse øker, er det en indikasjon på at innholdet som leveres er veldig bra.

Hvordan sette opp e-postpreferanser

Å sette opp e-postpreferanser er noe du kan gjøre selv, du finner disse innstillingene i Journey Builder. Bare følg trinnene i artikkelen om hvordan du kommer i gang med e-postpreferanser som du finner i vår kunnskapsbank , du finner den også her.

Vil du komme i gang med e-postpreferanser? Kontakt oss så forteller vi deg mer om hvordan du kommer i gang!

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
TikTok ads manager

Kickstart din suksess på TikTok: En komplett guide til effektiv TikTok-annonsering

Velkommen til en verden av TikTok-reklame! TikTok har raskt blitt en av de mest innflytelsesrike plattformene for digital markedsføring, takket være sin dynamiske natur og ...
Read More
Rule

Slutten på en epoke – Vi legger ned classic Rule

Siden oppstarten i 2007 har Rule vokst til å bli et av Nordens ledende Martech-selskaper, kjent for sin evne til å hjelpe kunder med å ...
Read More
marknadsföring betyder

Hva er markedsføring og hvorfor er det viktig?

Markedsføring er et begrep vi ofte støter på, men hva betyr egentlig markedsføring? Og hvorfor er det en avgjørende faktor for bedriftens suksess? I dette ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .