fbpx

Innholdsmarkedsføring er et av de mest omtalte konseptene innen markedsføring i dag og en strategi innen markedskommunikasjon som blir stadig viktigere. Her skal vi forklare konseptet og gi innholdsmarkedsføring tips til hvordan du kan lykkes bedre med innholdsmarkedsføring.

Så, hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et verktøy som brukes for å tiltrekke seg en bestemt målgruppe ved å lage innhold som de setter pris på og som samtidig formidler et budskap som avsender ønsker å formidle. Innholdsmarkedsføring er altså et vidt begrep som brukes om mange ulike typer markedsføring der den tiltenkte mottakeren står i sentrum. Det kan handle om ren underholdning men også om informasjon som mottakeren verdsetter.

Redaksjonelt innhold

Innholdsmarkedsføring skjer ofte i form av det som vanligvis kalles redaksjonelt innhold. Det vil si fakta som presenteres på en lettfattelig måte som trekker mottakerens oppmerksomhet mot noe som har med en bedrift å gjøre, samtidig som presentasjonen er interessant. Den typen innholdsmarkedsføring kan også kalles advertorials.

Nyhetssider er et klassisk eksempel på innholdsmarkedsføring i form av redaksjonell tekst. Materialet kan være like interessant og velskrevet som i en vanlig avis, samtidig som det genererer salg eller skaper interesse for saker som er viktige for en organisasjon.

Innholdsmarkedsføring i ulike kanaler

I dag er podcaster en viktig kanal for innholdsmarkedsføring. Selv påvirkere med sosiale medier-kontoer engasjerer seg i innholdsmarkedsføring. Der er det representasjoner av personens liv, meninger og eventyr som er selve innholdet.

Til og med nyhetssider kan ha annonser av redaksjonell karakter blandet inn i sine vanlige artikler. Både Aftonbladet og Expressen får slike tekster fra sine annonsører. Dette betyr at det noen ganger er vanskelig å skille innholdsmarkedsføring fra annen rapportering. Innholdsmarkedsføring kan derfor holde høy journalistisk kvalitet men også være ganske enkel, kanskje et innlegg på en bedriftsblogg.

Innholdsmarkedsføring handler om kontinuitet

Innholdsmarkedsføring er ofte en kontinuerlig innsats i stedet for en definert kampanje. Bedrifter som opererer på digitale plattformer må oppdatere disse med godt innhold for å holde seg oppdatert. Å sende ut ett enkelt nummer av et digitalt kundemagasin har en kortsiktig effekt, men å ha et digitalt kundemagasin eller et påkostet nyhetsbrev som kommer ut jevnlig år etter år, gir en helt annen mulighet til å bygge en merkevare og kommunisere direkte med kundene dine. .

Innholdsmarkedsføring er smart markedsføring

Innholdsmarkedsføring har mange fordeler. Det er selvsagt lettere å fange interessen til målgruppen med innhold som er laget spesielt for å tiltrekke seg mottakeren, enn om man kun lanserer kampanjer med informasjon om en bedrift, en tjeneste eller et produkt.

Her er noen eksempler på hva du kan oppnå med innholdsmarkedsføring:

  • Flere besøkende og høyere grad av konvertering på nettsider
  • Få de riktige besøkende til digitale plattformer
  • Langsiktig styrking og utdyping av kunderelasjoner
  • Merket er knyttet til relevant innhold
  • Få frem en melding som skjærer gjennom mediestøyen

Innholdsmarkedsføring er det motsatte av uønsket annonsering

Reklame er ofte uoppfordret. Det forstyrrer oss når vi egentlig bare vil være alene eller konsentrere oss om noe annet. Annonsepauser i radio og TV er eksempler på uønsket reklame som risikerer å skape aversjon mot et bestemt selskap i stedet for å vekke interesse og gi et positivt inntrykk. Innholdsmarkedsføring er noe av en motreaksjon mot dette. Det handler ofte om innhold som mottakeren selv slår opp fremfor noe påtrengende. Nøyaktig hvor smart markedsføring er varierer selvfølgelig, men det er klart at innholdsmarkedsføring er kommet for å bli.

Hvordan produsere god innholdsmarkedsføring?

Siden innholdsmarkedsføring derfor kan få svært ulike uttrykk, er det mange veier å gå. En måte å lykkes med innholdsmarkedsføring på er å dele informasjon om et område hvor en bedrift har kompetanse og som interesserer kundene. For eksempel kan en bedrift som driver med opplæring ha en blogg eller en kanal på YouTube hvor de deler gratis grunnleggende tips på de områdene de har opplæringen sin. Dette vil tiltrekke seg personer som også er målgruppen for bedriftens kurs. Det er derfor markedsføring i form av gratis innhold som skaper verdi for de som tar del i det.

Eksempel på innholdsmarkedsføring

Et eksempel på innholdsmarkedsføring er den berømte Michelin-guiden. Den rangerer og beskriver verdens beste restauranter og har blitt svært viktig i bransjen. En stjerne i guiden kan være helt avgjørende for om en restaurant blir lønnsom eller ikke. Det viser at det ikke nødvendigvis trenger å være en sammenheng mellom det bedriften selger og innholdet i innholdsmarkedsføring. Mange bedriftsblogger har veldig bredt innhold for ikke bare å tiltrekke seg de som allerede har interesse for det selskapet selger.

Innholdsmarkedsføring kan handle om å gi forbrukere en mulighet til å gi sitt bilde av en merkevare. Coca Cola er et selskap som jobber mye på den måten. Hvis folk har positive erfaringer med en merkevare, er det selvfølgelig lurt å la dem komme til orde. Så lenge det foregår i former som gir et sammenhengende inntrykk.

Innholdsmarkedsføring bør helst rangeres i søkemotorene

Innholdsmarkedsføring er bare vellykket hvis den blir sett. Den må derfor utformes på en slik måte at den kan finnes i søkemotorer (hvis vi snakker om digital innholdsmarkedsføring) eller i sosiale medier. Innholdsmarkedsføring som deles på nettsider bør skreddersys basert på søkemotoralgoritmer. Hvis innholdet ditt svarer på spørsmål som folk søker etter, er det større sjanse for at det vil rangere og spre seg på sosiale medier. Det krever derfor både interesse fra andre og kunnskap om faget man ønsker å fokusere på. Kvalitet blir verdsatt av både lesere og søkemotorer, uansett om du velger å produsere tekst, bilder eller video som en del av innholdsmarkedsføringsstrategien din.

content markering

Hvordan vet du hvilket innhold målgruppen vil ha?

Å lage innhold som mottas på en positiv måte og som ikke bare forsvinner i mediestøyen, er den viktigste suksessfaktoren i innholdsmarkedsføring. I dag er det lett at en melding forsvinner uten at noen merker det. For å virkelig lykkes med innholdsmarkedsføring er det viktig at den bygger på solid kunnskap om hva den tiltenkte målgruppen er forberedt på å lytte til. Feil tone kan bety at en merkevare mister verdi.

Ved hjelp av Rule er det mulig å samle inn kundedata som så kan danne grunnlag for ulike former for innholdsmarkedsføring. Vi spesialiserer oss på datadrevet markedsføring og leverer et nyhetsbrevverktøy som gjør det enkelt å lage innholdsmarkedsføring basert på hva mottakeren faktisk ønsker. Det handler ikke bare om å målrette innholdet til en veldefinert gruppe, smart markedsføring kan også ha en enkelt person som adressat og være personlig.

Personlig tilpasset innholdsmarkedsføring kan genereres automatisk basert på en kundes kjøpsatferd. Hvor flink en bedrift er til å samle inn relevant informasjon om sine kunder er altså helt avgjørende i innholdsmarkedsføring.

Integrert markedsføring

Innholdsmarkedsføring er ofte integrert markedsføring. Altså markedsføring hvor en bedrift eller en organisasjon har koordinert budskapene som de så bringer frem i mange ulike kanaler. Det gir et sammenhengende inntrykk og forsterker ofte budskapene du ønsker å formidle. Rule tilbyr en plattform for digital kommunikasjon som gjør det mye enklere å jobbe ressurseffektivt og med stor presisjon på tvers av flere digitale kanaler. Integrert markedsføring er også svært kostnadseffektivt fordi man ofte kan gjenbruke materiale fra en kanal i en annen.

For å lykkes med integrert markedsføring er det viktig å ha en markedsføringsstrategi som er basert på kundedata. For eksempel er det viktig å vite hvilke digitale plattformer og kanaler ulike målgrupper bruker. På denne måten kan du legge strømmen akkurat der og ikke på en plattform som ikke er like relevant.

Kontakt oss for mer informasjon om innholdsmarkedsføring

Hvis du tenker på hvordan Rule kan hjelpe din bedrift med innholdsmarkedsføring og smart markedsføring, er du velkommen til å ta kontakt. Vi har løsninger som passer alle typer bedrifter.

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
Martech

Forståelse av martech og dens rolle i fremtidens markedsføring: et dypdykk

I Rule ser vi hver dag hvordan den digitale verden endrer og utvikler seg. Et begrep som ofte dukker opp i disse diskusjonene, er «martech». ...
Read More
alla hjärtansdag

Markedsføringstips for Valentinsdagen

Nå er det på tide å brette opp ermene for neste (store) lille ferie – og det er ikke hvilken som helst ferie, men den ...
Read More
nya statistiksidan

Mestr analysen din på en enkel måte – Ny statistikk- og analyseside

I vår dynamiske verden av digital kommunikasjon er det avgjørende å ligge i forkant når det gjelder å forstå kundene dine. Hvordan gjør du det? ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .