fbpx

Test suksessen til utsendelsene dine med A/B-testing

En svært effektiv tilnærming for å teste suksessen til e-post er å gjøre en såkalt A/B-test. Ved å gjøre det direkte i Rulemailer, når du automatisk ut direkte med den mest mottakelige meldingen. Enkel som en plett!

AB_bild_blogg

En A/B-test innebærer ganske enkelt å teste to eller flere versjoner av en kampanje mot en tilfeldig valgt del av målgruppen for å finne ut hvilken versjon som konverterer best. Testfunksjonen er innebygd i vår Rulemailer-tjeneste, og når den er fullført, skilles den «vinnende» versjonen ut som å ha flest leste meldinger eller den med flest klikk. Da lager du nyhetsbrevet like enkelt som vanlig for å sende det ut.

Åpningsfrekvens og klikk

Viktige faktorer i e-postdrevet kundekommunikasjon, for å være tett og relevant i sin kommunikasjon, er åpningsraten eller antall klikk. Dette er klare verdier for hvilken melding som er mest vellykket hos ens mottaker.

I stedet for å ta sjansen på hvilken emnelinje som får mottakerne til å åpne nyhetsbrevet, kan du teste en rekke forskjellige på en mindre gruppe og la vinnerversjonen gå skarpt ut til gjenværende medlemsliste. Det som gjør A/B-testen så kraftig er at du tester deg selv for det beste resultatet med din egen målgruppe. Ingen tips, råd, undersøkelser eller bransjestatistikk kan sammenlignes med de faktiske svarene som en A/B-test vil gi deg.

Lag en langsiktig plan

Testene dine vil ha størst effekt hvis du setter opp en langsiktig plan og tester fremgangen din bit for bit. Da er det viktig å utnytte resultatene og bruke dem i fremtidige kampanjer for å spare tid og dermed gjøre arbeidet så effektivt som mulig. Når du nettopp har tatt deg tid til å lage et nyhetsbrev, kan det føles overveldende å også begynne å tenke på A/B-testing. For å lette og hjelpe deg i gang har vi derfor listet opp de vanligste faktorene som effektivt kan testes i e-postkampanjer.

Optimaliser kampanjene dine ved å teste følgende:

  • Dager i uken – Hvilken dag har best åpningsfrekvens
  • Tider – morgen-, dag- eller kveldstid, avhengig av hva som gir best åpningshastighet
  • Avsender – Hvilken avsender gir best åpningsrate
  • Emnelinjer/Pre-header – Hvilken emnelinje og pre-header som gir best åpningsrate
  • Tekster/innhold/farger – Hva påvirker klikkfrekvensen
  • Knapper – Hvilken formulering gir best klikkfrekvens
  • Tilpasninger – Prøv å veve inn fornavn og personlig innhold (selv i emnelinjen)
  • Tilbud – Hvilke tilbud har høyest klikkfrekvens
    • Legg ut en plan. Hva bør testes og i hvilken rekkefølge
    • Bestem om resultatet skal måles i flest antall åpninger eller klikk
    • Test én ting om gangen og gjenta testen for å sikre resultatet

Alle brukere har tilgang til vår A/B-testfunksjon. Som sagt bestemmer du selv antallet som skal inngå i testgruppen, hvor lenge testen skal vare og hva som avgjør vinner, klikk eller åpningsfrekvens. Det tar ikke mer enn noen få sekunder å sette opp. Les også om hvordan du kan forbedre konverteringen med A/B-testing . Lykke til!

Vi hjelper deg gjerne med å starte A/B-testing av nyhetsbrevene dine. Kontakt oss i dag på info@rule.se

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
RCS meddelanden

RCS-melding – Alt du trenger å vite

Ryktene sier at Apple snart vil lansere støtte for RCS (Rich Communication Services) i sin nye iOS-oppdatering, noe som vil innebære en betydelig utvikling innen ...
Read More
kundresan

Hva er kundereisen?

Kundereisen er den prosessen en kunde går gjennom fra første kontakt med en bedrift eller et produkt til de blir en lojal kunde. Det er ...
Read More
segment

Effektiv kundesegmentering – hvordan du definerer kundesegmentet ditt

I dag er kundesegmentering et uunnværlig verktøy for bedrifter som ønsker å optimalisere markedsføringsstrategiene sine og forbedre kundeopplevelsen. Ved å forstå og analysere ulike kundesegmenter ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .