fbpx

De vanligste SMS feilene og hvordan du unngår dem

Tekstmeldinger er det mest utbredte og brukte kommunikasjonsmiddelet i verden. Sammenlignet med e-post har de kraften til å sende langt mer målrettede og personlige meldinger. Til tross for at 75 % av forbrukerne er positive til å motta tekstmeldinger fra bedrifter, er det ikke mange bedrifter som har kommet i gang med mobil markedsføring.

Hva er SMS?

Så hva er egentlig teksting? Ordet sms står for kortmeldingstjeneste og er dermed en tjeneste for korte tekstmeldinger som sendes mellom mobiltelefoner eller mellom en datamaskin og en mobiltelefon.

Fordelene med å bruke SMS sending i markedsføringsstrategien din er mange, men som markedsfører må du være forsiktig når du bruker den, da du kan gjøre mer skade enn nytte hvis du ikke bruker SMS riktig. Nedenfor har vi listet opp de vanligste SMS feilene og hvordan du unngår dem. Følg tipsene våre nedenfor for å lykkes med dine kommende SMS kampanjer og for å bygge et sterkere forhold til kundene dine.

Feil #1: Du sender SMS uten klart samtykke

Ingen mottaker setter pris på SMS meldinger fra selskaper de ikke har gitt klar godkjenning til. Før du begynner å sende SMS kampanjer, sørg for at du har fått klar godkjenning fra mottakerne du planlegger å sende til.

Løsning: Få tydelig samtykke ved å bruke påmeldingsskjemaer

Oppmuntre kundene dine til å registrere seg for kommende eksklusive tilbud via et påmeldingsskjema på nettsiden, hvor det sendes en e-post med en bekreftelseslenke, eller at de registrerer seg via innkommende SMS. I Rule kan du enkelt sette opp ønsket alternativ og få klare godkjenninger fra kundene dine.

«SMS BLI MED TIL 45355 for å registrere deg for tekstmeldingene våre og få 10 % rabatt på din neste bestilling!»

Feil #2: Du sender en melding til et ugyldig nummer

Den vanligste årsaken til leveringsproblemer i mobilmarkedsføring er at SMS sendes til ugyldige numre. Meldinger vil ikke bli levert til endrede eller falske numre, og dette kan påvirke leveringsdyktigheten negativt.

Løsning: Utvid kundebasen din på riktig måte

Det kan selvfølgelig være fristende å utvide kundegrunnlaget ved å kjøpe eller låne ferdige lister, men på sikt vil det ikke resultere i noe positivt. Den eneste effektive måten å nå mottakerne på er å utvide mottakerlisten organisk.

Bruk din nåværende kundebase til å utvide din SMS base. Oppmuntre nye kunder til å bli med som mottakere ved å lage en morsom konkurranse, tilby eksklusive rabatter eller promotere SMS klubben via andre kanaler, for eksempel i fysiske butikker.

Feil #3: Ikke forberede seg på fremtiden

Å få en ny abonnent er bare det første trinnet. Det neste trinnet er da å holde oppmerksomheten på den. En grunnleggende feil som mange bedrifter gjør, er å ikke være transparente nok når det gjelder vilkårene for fremtidig kontakt. Å ikke informere mottakeren om hvordan og når du planlegger å være i kontakt med dem kan resultere i en sint mottaker når de mottar SMS en din.

Løsning: Send en velkomstmelding etter påmelding som forklarer forholdsvilkårene.

Når en kunde har registrert seg som abonnent, er det lurt å sende en velkomstmelding som forklarer hvor ofte de kan forvente kontakt, hva slags meldinger du skal sende og hvordan de kan melde seg av.

Ikke bra

De vanligste SMS feilene og hvordan du unngår dem - ikke bra

Flink

De vanligste SMS feilene og hvordan du unngår dem - bra

Feil #4: Samme melding i SMS og e-post

En vanlig feil mange markedsførere gjør er å bruke den samme meldingen i e-post og mobilmarkedsføring. Problemet er at de ulike kanalene er skreddersydd for ulike typer kommunikasjon. Det er stor sjanse for å feile med markedsføringen din dersom du ikke tilpasser kommunikasjonen i de ulike kanalene. Og så kan du spørre deg selv: hva skal du skrive i en SMS-melding?

Løsning : Send kun «haster» kampanjer i SMS

På grunn av tegngrensen er en SMS kampanje det perfekte alternativet for korte, hastetilbud eller informasjon. E-postmarkedsføring er mer egnet for meldinger med bilder og lenker. Hvis ønsket utfall er at kunden tar umiddelbare tiltak, er SMS den bedre kanalen å bruke for markedsføringen din.

«Kun i dag! Få 20 % rabatt på kjøpet når du bruker koden xxx i kassen.»

Feil #5: Du bruker ikke en tydelig CTA (call-to-action)

Mange bedrifter klarer ikke å bruke en tilstrekkelig tydelig CTA, bruker for mange, eller bruker ingen CTA i det hele tatt i sin SMS kampanje. En CTA veileder din kunde til for eksempel å registrere seg som abonnent, registrere seg for å delta i en konkurranse eller foreta et kjøp. Fordi SMS åpner for umiddelbar kommunikasjon, er din CTA den viktigste delen av SMS-meldingen.

Løsning: Bruk en tydelig handlingsfremmende oppfordring

Bruk bare én handlingsfremmende oppfordring i tekstmeldingen din og fokuser på å gjøre det tydelig. Sørg for at mottakerne kan utføre handlingen direkte på telefonen. Oppmuntre mottakere til å delta i en konkurranse, for eksempel ved å svare direkte med et enkelt søkeord.

Ikke bra

De vanligste SMS og hvordan du unngår dem - ikke god tekstmelding

Flink

De vanligste SMS og hvordan du unngår dem - god tekstmelding

Feil #6: Du sender alt for mange SMS

Fordi SMS har en veldig høy åpningsrate, gjør mange selskaper den feilen å sende alt for mange SMS . Hvis du bombarderer mottakerne med reklamemeldinger, er sjansen stor for at mottakerne dine blir irriterte og avslutter abonnementet fra kundebasen din.

Løsning: Begrens antall SMS sendinger

Send kun SMS til dine mottakere dersom det gjelder viktig informasjon, hastehandlinger eller et begrenset tilbud. En god tommelfingerregel er å ikke sende mer enn én SMS i uken. Mer enn det kan skade selskapets omdømme.

Feil #7: Du bruker bare én kanal

Noen selskaper erstatter e-post med SMS og sender kun SMS kampanjer. Mens andre selskaper kun bruker e-postmarkedsføring og går glipp av mulighetene som SMS markedsføring har å tilby. Begge disse alternativene er feil. SMS og e-post går hånd i hånd og må fungere sammen for å tilby kunden sømløs kommunikasjon.

Løsning: Bruk SMS som et supplement til din e-postmarkedsføring

Ulike typer meldinger krever ulike kanaler for kommunikasjon. SMS og e-post bør brukes som komplement til hverandre for å hjelpe deg med å bygge et dypere forhold til kundene dine. En god kombinasjon er for eksempel å sende en bekreftelsesmail angående et arrangement og deretter sende en påminnelses- SMS . I Rule kan du enkelt lage kommunikasjonssløyfer ved hjelp av Marketing Automation . Der kan du velge hvordan og når du vil kombinere de ulike kanalene.

Feil #8: Du går glipp av personalisering

Tro det eller ei, kundene dine vil sannsynligvis ikke bry seg så mye om den siste produktoppdateringen eller bedriftsnyhetene dine. Det de ønsker er personlig tilpassede kampanjer som de kan dra nytte av.

Løsning: Send kun relevant informasjon

Før du sender din planlagte SMS kampanje, tenk: vil mottakeren se verdien i meldingen din eller er det bare et upersonlig massetilbud?

Når du prøver å tenke på kundenes beste og kun sender relevant informasjon, viser du at du stopper kundene først. Å sende relevant, personlig kommunikasjon er det første skrittet mot å skape et positivt og dypere forhold til kundene dine.

Å oppsummere

Ved å være klar over og unngå de vanligste feilene øker du sjansen for å lykkes ved bruk av SMS i markedsføringen. Sørg for å få klare godkjenninger fra kundene dine, vær transparent om intensjonene dine, send kun SMS som gir tydelig verdi for kunden, kombiner SMS med e-post og sørg for at du bruker personalisering. Les også blogginnlegget 5 effektive måter for din SMS markedsføring for å se hvordan du kan få mest mulig ut av SMS kanalen.

Har du spørsmål om hvordan mobilmarkedsføring fungerer i Rule ? Kontakt oss .

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
kundrelationer

Hvordan bygge sterke kunderelasjoner

Å bygge og pleie sterke kunderelasjoner er avgjørende for en bedrifts suksess. Kunderelasjoner handler ikke bare om å selge et produkt eller en tjeneste, men ...
Read More
api

Hva er et API, og hvordan fungerer det?

API, eller «Application Programming Interface», er et sett med regler og protokoller som gjør det mulig for ulike programmer og systemer å kommunisere med hverandre. ...
Read More
mail i skräpposten

Hvorfor havner e-poster du sender i søppelposten?

At e-postene dine havner i mottakerens søppelpostmappe er et vanlig problem som påvirker åpningsraten og kundeengasjementet. Søppelpostfiltre blir stadig strengere, og selv legitime e-poster kan ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .