fbpx

Hyper-personalisering: den neste bølgen av personalisering

Personalisering i digital markedsføring har utviklet seg. Konstante forbedringer gjøres for å forbedre og optimalisere personalisering. De siste årene har den neste personaliseringsbølgen tatt form av «hyper-personalisering».

Enten du er interessert i å ta din personaliseringsstrategi til et nytt og høyere nivå eller bare er nysgjerrig på hva hyperpersonalisering er, deler dette innlegget innsikt som kan brukes på din nåværende digitale strategi. Så la oss dykke inn i den neste bølgen av personalisering.

Hyper-personalisering er prosessen med å engasjere individuelle brukere ved å bruke avansert kundeinnsikt, fra atferd og sanntidsdata. Enkelt sagt tar det personaliseringsteknikker og strategier ett skritt videre.

De fleste bedrifter i dag er klar over kraften ved å bruke personalisering. Kunder i dag tar hensyn til bedriftskommunikasjon hvis den adresseres personlig med for eksempel navn eller fødselsdag. Men det er der personalisering er begrenset. For å kunne engasjere seg med kunder på et dypere nivå, må bedrifter begynne å lage og levere hypertilpassede markedsføringskampanjer.

hyper-personalisering

Personalisering vs. hyper-personalisering

Hyper-personalisering betyr at bedrifter er mer involvert i kundeatferd, teknologien er mer kompleks og mer effektiv enn personalisering. Det er en markant forskjell mellom personalisering og hyperpersonalisering:

Personalisering er begrenset til for eksempel å adressere kunder med fornavn i en push-varsling eller i emnelinjen i en e-postkampanje. Mens hyperpersonalisering utnytter brukerspesifikke data for å gå ett skritt videre i punktsikker kommunikasjon. Dette muliggjør mer kontekstuell kommunikasjon og øker sjansen for høyere konvertering. Basert på brukernes interaksjoner med disse kampanjene, kan bedrifter identifisere subtile detaljer om kunden som tradisjonell personalisering og kundeprofilering savner.

Hyper-personalisering hjelper deg med å levere svært relevante og personlig tilpassede meldinger som personlige produkter/tjenester, rabatter, tilbud og strategisk innhold. Meldingene leveres til rett kunde, til rett tid, med rett innhold, gjennom rett kanal.

Eksempler på hyper-personalisering

Merker som Amazon, Starbucks og Spotify bruker prediktiv personalisering, med AI og maskinlæring som grunnlag for deres individuelle anbefalingsmotorer som vanligvis fungerer automatisk via et Marketing Automation- verktøy. La oss ta en titt på hvordan de enkelte merkene bruker hyperpersonalisering.

Amazon

Over 35 % av Amazons konvertering kommer fra deres utviklede anbefalingsmotor. Amazon skaper en unik, hyperpersonlig opplevelse for hver kunde. E-posten nedenfor ble sendt til en bruker som søkte etter ‘Olivengrønne joggesko’, men som deretter avbrøt søket uten å kjøpe:

Amazon hyper-personalisering

Mens mange «vanlige» personlig tilpassede e-poster inkluderer mottakerens navn, tar denne e-posten personaliseringen et skritt videre. Amazon har tilgang til et bredt utvalg av datapunkter som inkluderer (men er ikke begrenset til) følgende:

  • Søk
  • Tid brukt på leting
  • Tidligere kjøpshistorikk
  • Bla gjennom kategorier
  • Gjennomsnittlig forbruksbeløp

Ved å bruke viktig informasjon kan Amazon opprette brukerprofiler og lage svært relevante e-poster som i dette tilfellet legger vekt på ‘Olivengrønne Puma-sko’ (Denne kunden hadde tidligere kjøpt Puma-sko.)

Starbucks

Starbucks har utviklet sin personaliseringsstrategi ved å bruke AI og sanntidsdata for å sende hundrevis av varianter av hyper-personlige meldinger . Hvert tilbud er unikt for den spesifikke brukerens preferanser, basert på tidligere demonstrert aktivitet i appen.

starbucks lojalitet

Starbucks engasjerer også sine lojalitetsmedlemmer med personlig tilpassede spill på e-post og mobil. De informerer mobilappbrukere om butikker i nærheten som aksepterer mobilbestilling-og-betal-alternativet. Resultatene fra kampanjen inkluderer 24 % av de totale transaksjonene som kommer fra mobilappen.

Spotify

Spotify implementerer hyper-personalisering i sin markedsføringsstrategi gjennom funksjonen «Oppdag ukentlig». Funksjonen tar hensyn til individuelle musikkvalg, analyserer de viste preferansene til brukere som hører på de samme sangene og lager en svært personlig musikkliste for hver bruker.

spotify oppdage ukentlig personalisering

Spotify har også en Live-konsertfunksjon, som sender e-post om live-arrangementer sammen med muligheten til å kjøpe billetter. Funksjonen er personlig tilpasset basert på individuelle musikkpreferanser.

Derfor er hyperpersonalisering en vinnende strategi

  • Flere ferske undersøkelser viser at et flertall mener det er greit at merkevarer bruker dataene sine til å tilpasse tilbud, så lenge det er relevant.
  • Komplekse algoritmer kan analysere all data for å skape bedre innsikt i kunden og deretter tilpasse tilbud. Sammenlignet med massemarkedsføring har et skreddersydd tilbud en mye større sjanse for å føre til et kjøp.
  • Mange bedrifter bruker i dag algoritmer basert på kundens tidligere atferd som grunnlag for personlig tilpasset kommunikasjon. Det neste naturlige trinnet for markedsførere er å utvikle den nåværende personaliseringsstrategien.

Overgang fra personalisering til hyperpersonalisering

Hyper-personalisering er den neste store fasen i utviklingen av digital markedsføring. Kunder forventer i økende grad tilpassede opplevelser og svært kontekstuelle tilbud. Det er ingen fast definisjon av hyper-personalisering, men det varierer fra merke til merke. Analyser gjeldende personaliseringskampanjer, legg merke til dataene som ikke blir fanget og vær oppmerksom på mulighetene knyttet til å samle inn disse dataene. Dette kan muliggjøre hyper-personlig tilpassede kundeopplevelser i kanaler som SMS , nyhetsbrev og i e-postmarkedsføringen din, som er den neste bølgen av personalisering og den neste store investeringen for Rule .

Har du ennå ikke en Rule konto og ønsker å komme i gang med datadrevet markedsføring ?

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
Martech

Forståelse av martech og dens rolle i fremtidens markedsføring: et dypdykk

I Rule ser vi hver dag hvordan den digitale verden endrer og utvikler seg. Et begrep som ofte dukker opp i disse diskusjonene, er «martech». ...
Read More
alla hjärtansdag

Markedsføringstips for Valentinsdagen

Nå er det på tide å brette opp ermene for neste (store) lille ferie – og det er ikke hvilken som helst ferie, men den ...
Read More
nya statistiksidan

Mestr analysen din på en enkel måte – Ny statistikk- og analyseside

I vår dynamiske verden av digital kommunikasjon er det avgjørende å ligge i forkant når det gjelder å forstå kundene dine. Hvordan gjør du det? ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .